Ga ook eens op onderzoek dit week-end

 
kamawijn

 

20 gedachten over “Ga ook eens op onderzoek dit week-end

  1. en WIE is WIE ?
    We bekijken eerst de kleur…dan de neus…
    Ik denk dat ik het al weet. En het wordt vast en zeker een week-end met een lange afdronk!

    Like

  2. Gisteren heb ik dus die Sarget de Gruaud Larose 1996 geproefd, waar ik het een paar weken geleden over had (14.95 euro in Carrefour).
    Mijn indruk: weinig boeket, weinig fruit, niet echt vol in de mond, bittere tannines en maar middelmatige afdronk: een teleurstelling !!!

    Bovendien heb ik op een bepaald moment mijn glas een uurtje laten staan (afwas, etc…) en toen ik er dan terug aan dronk was de smaak bijna helemaal weg: de wijn leek als het ware euhhh, verdampt of zo… Heel raar vond ik !
    Was de wijn gewoon te oud, of slecht bewaard of zo, ik weet het niet !

    Als ik deze vergelijk met de Roseraie de Gruaud 2000 die ik een paar maand geleden dronk, dan was die laatste veeeeeel beter. Het was gewoon een heel ander soort wijn. De vraag komt dus nog eens terug wat het verschil is tussen Sarget en Roseraie.
    Verschillende jaargangen vergelijken zal waarschijnlijk wel geen goed idee zijn, maar toch, als je het me nu vraagt: Geef mij maar Roseraie !!!

    Feel free to comment !

    Like

  3. Wij dronken hier een tweetal weken geleden de Sarget de Gruaud Larose van 2000. Deze was héél goed en stukken beter dan een tweetal jaar geleden wanneer ik ook voor een stuk ontgoocheld was. Wanneer ik jouw commentaren lees, Dave, zou dit wel eens dezelfde wijn kunnen zijn als de Roseraie (weet nog altijd niet goed wat het verschil is, als er al een is. De website vermeldt bij mijn weten enkel Sarget als 2e wijn).
    Ik kocht de Sarget 2000 een 4-tal jaar geleden in Auchan Roncq voor 15 €. Na de laatste degustatie heb ik direct een kistje 2005 gekocht! Na een beetje zoeken heb ik deze nog gevonden bij “bordeauxonline.be” voor 12€+btw (ze verkopen hier nog “en primeur” voor 2005). Ik vond dit zowaar een koopje…

    iets anders: bij het wijnfestival van de Carrefour bestelde ik bij aanvang (eigenlijk de dag voordien) een kist Grand Corbin Despagne van 2005. Als ik mij niet vergis kostte deze 20.99 € (- de 10% natuurlijk).
    Gezien het feit dat deze wijn mij nog nooit teleurstelde en de recente evolutie in kwaliteit dat dit Chateau meemaakt (zie ook de herwonnen Grand Cru Classé status) vond ik dit niet overdreven duur.
    Heb deze echter nooit gekregen (net als Malescot, maar dit verhaal is reeds bekend door Jo zijn aanvaring met de hamster)! Commentaar van de verantwoordelijke van de wijnafdeling: deze wijn is nooit verkrijgbaar geweest en zal ook niet binnenkomen. Blijkbaar hebben ze in geheel België geen enkele fles gehad! Heb dan maar even gebeld naar de klantendienst om mijn beklag te maar dit leverde niet veel op. Volgens de telefoniste had de winkelverantwoordelijke waarschijnlijk vergeten die wijn te bestellen… en daarmee was de zaak opgelost. Vreemd verhaal.

    Maar to the point nu: nadat ik bij Auchan ook al achter het net gevist had, dacht ik niet dat ik er nog zou aangeraken. Totdat ik mijne Sarget bestelde… Bij de primeurverkopen bij “Bordeauxonline.be” (2* vermeld in 1 reactie, als dit geen extra kist oplevert… 😉 )vond ik ook nog de Grand Corbin Despagne 2005 tegen 15.9 € +BTW. Nog een koopje! Na toestemming van ’t vrouwtje ook een kistje gekocht (waarbij een kist bij mij nog steeds staat voor 12 flessen dus 2*6, hihi).
    Nu nog hopen dat ik alles netjes ontvang want ik vind primeuraankopen nooit zonder risico en doe dit normaal enkel bij Colruyt.

    Zo zie je maar dat het niet altijd Carrefour moet zijn…

    Steven

    Like

  4. Nu breekt mijn klomp ! Voor de 1999 compleet het tegenovergestelde verhaal: excellente Sarget, teleurstellende Roseraie. Eerst de Sarget: eerst een beetje geroosterd vlees, maar na walsen rokerig en vlezig en met voldoende rood fruit, erg aangenaam, enigszins complex zelfs; in de mond aangenaam startend, goed gestructureerd, mooie geassilimeerde zachte tannines, frisse zuren; wel een beetje dun achteraan, er ontbreekt wat concentratie; leuke afdronk (whisky ?) toch wel erg lekkere wijn. Dan de Roseraie: klein rood fruit, beetje tertiaire elementen; in de mond fris en wat rood fruit; over de hele lijn wrang en wat zurig. Bijna alsof de wijn helemaal geen hout had gehad en al te oud was.
    Is er geen enkele handelaar die dit mysteri voor ons wil oplossen ?

    Like

  5. Mocht je dit vorige week gepost hebben, mijn reactie was als volgt geweest:
    “Tja, die tweede wijnen zijn gemaakt om sneller te drinken ( na 5-6 jaar). Elf jaar is een mooie leeftijd voor een éérste wijn…

    MAAR…het toeval wil dat ik hier donderdagavond een ‘ouwe’ vriend op bezoek kreeg die 2 flesjes meehad. Eén van het eiland Hiero ( gemaakt door een surfer, sugarhansi, oa met cab sauv en wat lokale Spaanse druiven, héél lekker maar te obscuur om er hier verder op in te gaan) én…een fles Sarget de Gruaud Larose uit…1997! Wist hij veel dat dit een 2de wijn was én dat ie uit een zogenaamd minder jaar kwam…Ik vertelde hem hierover maar zei dat ik al heel wat aangename verrassingen had meegemaakt met dit jaartal. Wat ik wel onmiddellijk stelde was dat de fles diezélfde avond volledig uit moest.
    En je voelt mij al komen. De fles was leeg voordat we het zelf doorhadden. Dit was gewoonweg één van de beste Bordeaux’ die ik de laatste tijd mocht drinken!!
    Zo gracieus en fijn, totaal niet versleten, bos en bladeren, leder en champignons, maar ook FRUIT, jawel, na 10 jaar kwam dit fruit nog even heel sympathiek ‘piep’ zeggen…
    Perfect op dronk dus, en geloof me, zelf had ik deze fles zelfs voor 10€ niet durven kopen…
    Het ging dus wel degelijk om de Sarget, die Roseraie verdenk ik er toch van om een soort derde wijn te zijn ( of hoogstens het kleine broertje van de tweede, een tweede wijnjunior–maar zoals voor vele andere 2de wijnen blijft het domein hier enorm onduidelijk over
    BTW, las gisteren op Lpv dat er van Sociando nu ook een 3de wijn op de markt is, l’ autre de SM, maar gezien de twijfelachtige kwaliteit van de tweede lijkt dit niet onmiddellijk iets om naar te zoeken)

    @Steven: Tof nog eens van je te horen (lezen ).
    Ik heb ook nog gezocht naar die Corbin, was idd één vd interessantste affaires. Zo hadden we nog lang kunnen zoeken natuurlijk..
    Hou je ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen ivm je bestelling bij BO?

    Like

  6. Om toch even in te pikken op de discussie Sarget/Roseraie. Ik had het genoegen om bij Steven te mogen proeven van de Sarget de Gruaud Larose van 2000. Hij was inderdaad héél lekker. (om dan nog maar te zwijgen van Steven zijn kookkunsten). Om het verschil goed te kunnen inschatten zouden we beide flessen moeten kunnen proeven. Gelukkig heb ik nog een flesje Roseraie 2000 in de kelder. Als Steven nog bereid is om een flesje van zijn sublieme Sarget open te doen…

    Wordt hopelijk ververvolgd….

    Joris

    Like

  7. Even off topic en toch niet helemaal. Heeft er eigenlijk al iemand de Gruaud Larose 1999 geproefd? Ik heb deze in mijn kelder liggen en ik denk erover om die één van de volgende weken ( de feesten, weet je wel) eens open te trekken. Want waar heb je anders speciale flessen voor als je ze nooit opent?

    Like

  8. Tja, heel merkwaardig allemaal !

    Ik heb nog een klein beetje in de fles gelaten, dat ga ik straks opdrinken, maar ik verwacht geen openbaringen !

    Een ander merkwaardig aspect van de wijn was ik trouwens vergeten te vermelden in mijn eerste stukje: de kleur. Die was heel erg helder. In ieder geval veel helderder dan de meeste oudere Bordeaux die ik al gedronken heb. En er was ook geen sprake van bezinksel in de fles. Zijn dat belangrijke kenmerken ?

    Als verklaring kan ik alleen bedenken dat de wijn slecht bewaard is geweest of zo: Misschien ligt die wijn al wel maanden ( wie weet jaren) in de Carrefour. Lag wel in een (open) kistje, maar toch !

    Voor diegenen die ook een poging willen wagen: in Carrefour Hasselt liggen nog een 15-tal flessen.

    Ik heb zelf ook een paar flesjes 2005 staan. Die moet natuurlijk nog een beetje rusten, maar ik ben toch benieuwd.

    Like

  9. Komaan mensen, tweede wijnen van 10 jaar oud? Get real, tweede wijnen worden meestal gemaakt van piepjonge druivenstokken en moeten het dus van hun fruit hebben. Na 10 jaar is dat natuurlijk al lang weg. Vinejo, speel met de lotto want wij dronken 3 dagen geleden Gruaud Larose 1997 en… hij was compleet versleten! 🙂

    Like

  10. zelf zie ik er ook een stuk jonger uit dan ik ben..;-)
    Kunnen de bewaaromstandigheden een rol gespeeld hebben?–maw was het een fles die al 4 jaar recht stond bovenaan het rek in het eeuwige neonlicht vd carrefour?
    ( anders wel een leuk toeval, vorige donderdag in 2 onafhankelijke ( no political allusion) Vlaamse huiskamers dezelfde StJulienwijn uit 1997 geopend…)

    Like

  11. Toch even gezocht op cellar tracker
    en dit zijn ALLE resulaten voor sarget 1997 (gedronken in 2006 en 2007) Geen enkele vd notities heeft het over een versleten wijn, wel zegt men hier en daar dat hij nu op dronk is.

    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 10/15/2007 pjaines 86 points

    Spicey and sweet on the nose with notes of pepper, and prunes. Classic St Julien – elegant and balanced and showing its age in a very good way. The colour is fading on the rim but the body still has a ruby rich appearance. In the mouth light, earthy, well balanced with sweet overtones. This wine needs to be drunk now or in the next year or two before it starts to thin out but overall I would say this is a classic example of a very good St Julien at a reasonable price. (217 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 9/22/2007 millwhat

    Clear, deep ruby core with tawny rim. Clean, medium intensity, aged, inital black currants, then graphite, polish, tobacco.
    Dry, well balanced fruit, acidity and smooth tannins. Flavours as on the nose. Complex and very drinkable. absolutely ready to drink now – wouldn’t want to keep much longer. (312 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 7/21/2007 thefarmer

    great with meat. opened up well after about 1.5 hours (537 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 6/10/2007 abh

    Very drinkable but too new world in style for me. Rich fruit rather than structure. (676 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 2/15/2007 grossie 89 points

    This one was better than the last- a mature claret with lovely complexity, a medium body, still some tannin, and a good acidic backbone. Medium-bodied, it drinks well now. (898 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 1/5/2007 pbjosh 88 points

    Sweet red fruits, earth, forest floor, lots of cedar, slight green pepper notes (not enough to detract for me, and I’m pretty sensative). Mature and time to drink up but a nice cheap and enjoyable little wine. (1013 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 12/29/2006 Ardross 89 points

    Delightful cedary claret – not particularly long but super balance (907 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 3/19/2006 grossie 89 points

    Very nice bottle again. Full of terroir, good round fruit. (1605 views)

    CLICK TO FIND THIS WINE
    1997 Sarget de Gruaud Larose (France, Bordeaux, Médoc, St. Julien) [Click to view 3 label images] 8/14/2004 grossie 89 points

    Color is dark red with proper brickyness, especially on the edges. Nose of wet earth or mushrooms, even dare I say urine, although it is pleasing to me. Flavor of dark currants with a little barnyard (in a good way), and that characteristic minerality/flint. Medium to heavy weight, moderate acidity and moderate tannins. A very nice mouthful of complex flavors with a long(ish) finish. I gave it 88-89 points (1652 views)

    Like

  12. Vanmiddag heb ik dus een tweede poging gewaagd met de overschot van de fles Sarget 97, ter gelegendheid van een familiaal onderonsje.

    Op één of andere manier was het boeket nu wel “anders”. De beschrijvingen “wet earth” en “mushrooms” van bovenstaand stukje heb ik inderdaad geroken. Maar in de mond bleef het dunnetjes, met een onaangename secundaire smaak. Jammer maar helaas !

    Om te bekomen van deze teleurstelling heb ik een flesje Fiefs de Lagrange 98 geopend die ik vorige week heb gekocht van een vriendelijke blogbezoeker (thanks Stef !).
    Dat was toch wel weer een dikke voltreffer: mooi evenwichtig, vol in de mond, zachte tannines en mooie afdronk. Ik moet één van de bovenstaande stukjes dus tegenspreken: tweede wijnen van 10 jaar oud kunnen echt wel heel lekker zijn. En fruit was er nog in overvloed aanwezig en mooi verweven met de alcohol.

    En zo heb ik dus nog 5 flessen staan; the future is bright !!!

    Like

  13. Persoonlijk ben ik voorstander van de wijnen zo jong mogelijk aan te kopen
    …prijsgezien…bewaarheidsgezien
    …vorige week ging ik langs bij carrefour om te kijken wat er lag van kelderrestjes.
    ik kocht er de laatste fles Reynon wit 2006 à 7.99 euro.
    Vreemd … Maarten vertelde hier onlangs dat deze wijn in zijn streek geprijsd stond à 6.00 euro.
    De ene Carrefour is dus de andere niet.
    Ik zag er ook Branaire Ducru “98 staan…
    … in Carrefour hebben ze hun eigen mening over vendange vertes…hier is het vendange d’emballage… je ontdoet de wijn van zijn verpakking en je zet hem op het hoogste wijnrek om zoveel mogelijk licht op te nemen van de talrijk aangebrachte daglichten…
    Vreemd…
    … ik ben voorstander van jonge rijpende bordeauxwijnen …
    … maar vandaag dronk ik Pontoise Cabarrus 2000 (MG), Fonréaud 2000…
    … en ze bevielen me prijs/kwaliteit gezien goed, in tegenstelling tot voorgaande proeverijen…

    … ik zal deze wijnen niet meer kopen, maar sommige wijnen moet je wat tijd geven.
    We sluiten nu af met Carbonnieux 2001 Rouge (is al afgesloten) en La Pointe 2001 …
    … eens wat in het glas…
    … trumendous…

    Like

  14. Neen hoor, de Sarget was 96. De Fiefs de Lagrange was 98.

    Mijn ouders hebben wel nog twee flessen Fiefs 96 (die het nieuwe jaar waarschijnlijk niet gaan halen ;-), maar ik niet.

    Ik heb zoals gezegd vorige week 6 flessen ’98 overgekocht van iemand die op dit blog gelezen had dat ik Fiefs de Lagrange heel erg apprecieer. Hijzelf had nog voldoende staan en wilde wat andere wijnen aankopen. Die ’98 heb ik gisteren dus geproefd en zeer goed bevonden !

    Like

  15. I know, Dave, dat bedoelde ik niet. In uw berichtje met als titel ‘tweede poging ‘ staat in de eerste zin “…de fles Sarget 97…”—was waarschijnlijk een typfoutje onder invloed?

    Like

  16. Oeps, inderdaad ! Ik had misschien wel wat veel gedronken ! Ik zal het nooit meer doen 😉

    Yeah right !!!

    Like

  17. Sorry als ik niet duidelijk was, maar dat was dus bij de restjes. Samen met o.a. de Cuvee Caroline (04) van Chantegrive, rood (04) en wit (05) van Domaine de la Solitude en wit van La Louvierre (02).

    Ik denk dat de wijnverantwoordelijke van de GB in Brugge ofwel heel vriendelijk is, ofwel beter van afdeling zou veranderen. Maar mij hoor je niet klagen 😉

    Groeten,

    Maarten.

    Like

  18. Gevraagd via de website van Delhaize: is er een verschil ? Nee mijnheer, het is dezelfde wijn maar met een ander etiket…ik zal het eens beginnen testen, zie…tot binnen een paar jaar.

    Like

Reacties zijn gesloten.