Ik heb je klief…

Houtklieven les 1 :

Bij het houtklieven is het de bedoeling dat het houtblok in twee stukken vliegt en niet de steel van de bijl.

Vooral wanneer de bijl eigendom is van een ( tot voor kort ) vriendelijke buurman.

Tot daar de eerste ( en meteen ook laatste ) les houtklieven.

 

Gelukkig ben ik beter in wijn drinken…

 

Chateau Lafon Rochet, St Estephe 2003 :

Eerste dag : na openen , kijken , ruiken : Oh Oh Oh….MMMMMMMMM…..

Kleur  : Bijna ondoorzichtig kersenrood

Geur : Oh Oh OhEh, ik bedoel, zalig zacht aroma van zwart fruit met gematigd geroosterde houttoets, wat vanille , zo mooi, zo rijk , zo rijp,zo lekker !

Mond : Schitterende vulling, superlang, complex en zuiver, niet jammy maar toch zwoel en rijp fruit, Mooi mooi mooi .

Afdronk is hemels, blijft lang hangen.

Tweede dag even goed, nog meer fruit  en nog meer uitgebalanceerd, maar nu : wel wat uitdrogende tannine op het eind.

Eigenaardig, dit werd ik nooit eerder gewaar, een wijn die bij openen perfect evenwichtig leek die dan toch na  zuurstof een ( piep)klein foutje vertoont.

Maar laat u niet misleiden : dit is TOPwijn, PUUR genieten. Ik blijf erbij dat enkel Bordeaux zoveel genot kan schenken ( maar ik ken niets van Bourgogne, dat geef ik toe )
Hoe dan ook, Médoc 2003 ( en zeker St Estephe ) begint me meer en meer te charmeren.

92+

Ik had hier eerst 12 flessen van maar verkocht er domweg 6 aan mijn buur.

Niet die van de kliefhamer jammer genoeg…

 

 

( Hier staan nog enkele recente proefnotities )

18 gedachten over “Ik heb je klief…

  1. Alhoewel ik vaak mindere klanken hoor over 2003 is het toch een jaargang die mij zeker kan bekoren. Selecteren is en blijft natuurlijk de boodschap!

    Like

  2. te weinig 2003 gekocht omdat ik ook van de mening was dat het maar zozo zou zijn (en omdat mijn aankoopbudget meer naar gyproc, baksteen en beton is gegaan). Mijn kelder ligt nu vol Bordeaux 2000 .. En dat begint nu wel stillekesaan te renderen…

    Like

  3. Waarde Vinejo,
    ikzelf ben eerder bourgogneliefhebber en heb al dikwijls vastgesteld dat iemand die een echt liefhebber is van bordeauxwijnen veel minder bourgognes kan appreciëren en andersom. Ik ben dus ook van dit andersomtype (u kan nog volgen?) en het vaak moeilijk met de soms afstandelijke strengheid van bordeauxwijnen. Voor mij kan een goede bourgogne (zeker in de goede jaren en toegegeven, hier moet men veel strenger selecteren op de keuze van het domein) of goede Italiaan (vb toscane) ontroerend lekker zijn. Een wijn om van te genieten, niet enkel aan tafel. Ik heb dit persoonlijk veel minder bij Bordeaux.
    Maar toegegeven, de lafon rochet 2003 is van het type dat ook mij zeker zou kunnen bekoren, doch we zitten dan toch direct een hogere prijsklasse waarvan men niet zomaar vlotjes 12 flessen kan bestellen zonder het jaarlijkse wijnbudget een fatale klap toe te brengen. Ik heb zelf vroeger beloftevolle bordeaux gekocht in segment 10-15 EUR die dan later niet meer in positieve zin evolueerden en bijgevolg snel begonnen te vervelen na enkele glazen.
    (o.a. phélan ségur 1990, fiefs de lagrange 1996)
    vriendelijke groeten,
    Marino DeWitte
    (nog veel succes met de wijnblog,…en het houthakken)

    Like

  4. gij zijt ook nen raren gebuur ze.
    Den enen zijn materiaal naar de kloten smijten en den anderen verwennen mee zes flessen Lafon Rochet…
    Het is een leven van geven en nemen (en soms genomen worden)

    Like

  5. @Stef : inderdaad, ik proefde bvb ook al de Prieuré Lichine Margaux 2003 en die was , hoewel lekker, toch niet van het niveau vd Lafon Rochet.
    Dronk jij al andere 2003ers ?

    @aardvarksken : Aha, JIJ bent degene in wiens kelder de 2000s liggen, geen wonder dat ze niet meer te vinden zijn !
    Ps :jij en je kelder zijn steeds welkom ten huize Vinejo, het schijnt zeer interessant te zijn 2000 te vergelijken met 2003 !

    @Marino : De weinige zeer goede Bourgognes die ik reeds mocht proeven doen me je standpunt zeker begrijpen. Jammer genoeg is het veel minder overzichtelijk dan bij Bordeaux, je moet idd wat kennen vd domeinen. En de prijs is ook een probleem…( Maar wat me ook soms afstoot bij Bourgognes is het feit dat ze daar meestal chaptaliseren, ik heb steeds de indruk dat de wijn minder natuurlijk tot stand is gekomen dan bij de meeste Bordeaux’. Of vergis ik me hier ?)
    Groeten terug, genoten van je bijdrage ( ontroerend lekker, dat …ontroerde mij )

    @Bert
    Ik moet er zelfs bijvertellen( en nu gaat ge jaloers zijn én mij nog meer voor zot verklaren) dat ik deze flessen aangekocht heb voor de luttele som van…14 euro ! Uitverkoop in een Carrefour in ‘Salon sur Champagne.’.. Had ik geweten dat ie zo lekker was, ik was nog méér onder nul gegaan !!! (ja, er zat ook al wat Champagne in de koffer…)

    Like

  6. Of ge nu ne blok hout kunt klieven of nie, bij KK liggen ze in mooie blokskes in de garage en anders moet ge A Schwarzenegger terbij halen zie een van zijn films).
    Volgens mij zijn er toch nog wijngaardjes buiten bordeaux en bourgogne die zeker de moeite zijn! Op verschillende blinde degustaties heb ik flesjes van buiten B&B de bovenhand zien nemen, maar ik geef toe dat B&B zeer goede authentieke wijnen voortbrengt!! Vinejo, mijn betere bourgognes zijn bijne ter dronk dus daar zal ik wel eens wat spul van ten drink brengen, van de bordeauxs 2003 wil ik zeggen, laat die fruitbommen wat “uitrotten” en ze zullen binnen enkele jaren zoveel beter zijn, of niet? Als de wijn maar correct gemaakt is en em u smaakt!! Staat nu ne Chateau les Meritz , Cuvée Prestige 2003 Gaillac voor mij; fruitig, mooi in balans, geur van lekker vers fondue vlees maar smaakt lekker, meer heb ik momenteel niet nodig… Moby doet zijn ding op vrt,….. ben juist te voet naar de nachtwinkel geweest dus geen extra uitstoot in leuven vandaag 🙂 Skol

    Like

  7. Marino, Fiefs 1996 de laatste tijd eens geproefd? Ik kan je verzekeren dat dit nu een lekkere complexe wijn is.

    Like

  8. Fiefs 1 vd beste tweede wijnen, zéker prijs kwaliteit.
    Altijd te koop op wijnfestival aan een 10tal euro.
    Oudere jargangen ( voor 2000) heb ik echter nog niet geproefd.

    @Venne : Ik weet niet of de 2003 s zoveel beter gaan worden, ik denk dat dit een jaargang is die dankzij het rijpe fruit nu al zeer drinkbaar is.
    En maak van die BB maar BBB. Zeg me nu niet dat je niet weet welke AOC ik met die derde B bedoel…

    Like

  9. DE enige echte wijn is de MEDOC.
    Alle andere zijn een aftreksel of een goede poging om een lekkerewijn te zijn.
    Proef maar eens de Chateau Morin 2000

    Like

  10. MARKSKE;
    Sorry van uw tenen maar dit is wel een uitspraak van een van de befaamste vinologen waarvan de naam mij ontsnapt.
    En als groooote Bordeaux drinker moet ik toegeven dat gij ergens gelijk heeft.
    Zie maar eens naar de lijst van:
    Les GRANDS CRU CLASSES DU MEDOC.
    Groetjes.

    Like

  11. He Jo,
    als je hout wil in je wijn, koop dan een ouderwetse Fumé Blanc uit Californië of zo, hè…
    In plaats van dat zelf te staan klieven…
    Sjeez…
    ;o)

    Like

  12. De jacht in Auchan ( iemand vertelde me dat ALLE kisten weg waren in 60 seconden ) was dus toch gerechtvaardigd…

    Like

Reacties zijn gesloten.