Over een jonge Vieux Chateau en z’n voetvolk

Onlangs kwam ik dankzij deze fantastische blog in contact met enkele enthousiaste wijnfanaten (om deze reden is hij dus fantastisch). We kwamen een middagje samen met het oog op uitwisseling van enkele flessen, waarbij uiteraard enkele eerder aangeschafte flessen genadeloos voor de bijl gingen. Heuglijke herinneringen!
Een eerste afspraak had ik met
Dave en Bert, een tweede met Tienne
En, Pierre, wat hebben zij gedronken?

Chateau Giscours Margaux 2002
Bij aanvang groenig, prominent paprika, weinig fruit maar wel structuur. Bijzonder fris. Na een tijdje in het glas bloeide deze wijn open, er kwam rood fruit opzetten, maar hij bleef toch ruim onder de verwachtingen. Hoewel ik persoonlijk wijnen zoals deze heel goed kan genieten was het toch een kleine ontgoocheling. Een pure, compromisloze Bordeaux , maar Chateau Rambaud is dat ook en kost een derde van de prijs. 88+
Chateau La Confession St Emilion 2002
Totaal ander type wijn, veel meer fruit, floraal ook, zoeter en voller. Toch lijkt deze wijn in een mindere fase te zitten in vergelijking met de vorige keer dat ik hem proefde. De lengte viel me wat tegen maar de afdronk was mooi.

87-88
Vieux Chateau Certan, Pomerol 2004
:
Ik ben zo vrij om hier de integrale proefnota van
Bert te publiceren:
"Dit is waar we het voor doen. 100% voor Bert (en ongetwijfeld voor anderen).
Hier ruik je alles wat je wilt.
Ook in de mond FAN-TAS-TISCH.
Alles perfect verweven, alles 100% proportioneel top.
Zijdezacht.

95-96/100"
Met uitzondering van die 100% (we dronken elk 33%)  kan ik hem enkel gelijk geven…
Chateau Sociando Mallet Haut Médoc 2004
Heel mooie, geschakeerde neus, in de mond nog redelijk hard maar complex en boeiend, behoorlijk wat tannine en mooie afdronk. Knap gemaakt, beter dan de Giscours. 92/100
Chateau Pontet Canet Pauillac 2004 (alweer raak beschreven door Bert)
Complexe neus met oa cassis en boter.
Ook cassis in de mond. Dit hemelse brouwsel is complex en vol. Blijft zeer lang hangen.
Minder toegankelijk dan de VCC, maar geknoopt (heeft alles al in zich, maar geeft het nog niet prijs) Diepgang!
93-94/100

pontet en co
 

De week daarop had ik een afspraak ten huize Tienne, die een aantal superkoopjes uit Auchan voor mij had weggelegd. Vanaf woensdag  begint daar het lente- wijnfestival (kijk hier), maar het aanbod lijkt me niet bijster interessant.
Wat Tienne me voor lekkers voorschotelde was dat wél…
Maar da’ s voor de volgende keer …

 

8 gedachten over “Over een jonge Vieux Chateau en z’n voetvolk

  1. De dag nadien hebben we trouwens die score unaniem op 96-97/100 gezet. Niet na het herproeven weliswaar: laten staan leek gewoon krankzinnig.
    Gewoon verbluffend…
    Je vraagt je af: hoeveel beter kan wijn zijn?

    Like

  2. Vaste Auchan klanten weten dit al wel: in zo goed als elke Auchan is er ook een hoekje met apartere en wat moeilijker te vinden wijnen: in Roncq waren dat onlangs de wijnen van Marcel Deiss, in Luxemburg vond ik Domaine de l’A van Derenoncourt. Maakt de verplaatsing nog interessanter, denk ik. En even terzijde, er is een nieuw blogtalent opgestaan (http://coupdevin.blogspot.com) dat de controverse niet schuwt (en al direct naar vinejo verwijst). Geen schaamteloze kopieerder deze keer, maar iemand met een eigen opinie: hmm, lekker !

    Like

  3. verdorie, ik dacht dat ik al een link gelegd had (na z’n reactie hier), dit blijkt niet te kloppen. Is nochtans een echte aanwinst zoals je schrijft, Rick.
    Ik zet er hem snel bij!

    (geen schaamteloze kopieerder, lol)

    Like

  4. Van die Pontet Canet 2004 heb ik 6 flessen liggen, was de eerste ‘dure’ wijn die ik kocht. Tot nog toe niets dan lof over gelezen – begint erg moeilijk te worden om er niet eentje van te kraken.

    Geproefd gisteren en vandaag:

    Beaumont 2003: Gekocht in Carrefour (lente festival) om eens te kunnen vergelijken met de 2005, nadat iemand hier zwoer bij de 2003. Moet toegeven: doet zeker niet onder voor de 2005, en de prijs is zo mogelijk nog interessanter (9 EUR of zo). Beginnend evolutie in de verder diepe kleur. Frisse neus maar lichte neus. Zeer ‘vloeibaar’, rond mondgevoel. Niet erg complex, maar fruitig en bijzonder makkelijk wegdrinkend (cf. ook Beaumont 2005). Nog best veel tannines aanwezig, rijp maar niet storend, wijzend op enige verder verouderingspotentieel – hoewel dat deze wijn niet noodzakelijk veel beter zal maken m.i.. Verrassend lange afdronk (15+ seconden). Excellente prijs-kwaliteit. 88-89/100.

    Coufran 2005: Vandaag in de Colruyt om een bestelling van Collishop op te pikken (6 x Carmes de Rieussec 2005) en dacht dit toch even te proberen, kwestie van mijn verkenning in Bordeaux 2005 verder te zetten. Half flesje. Diepe, donkere kleur. Fruitige neus, pruimen, cassis. Soepel, met nog sterk aanwezige maar zeker rijpe tannines. Lichtjes toasty. Heeft zeker nog enkele jaren nodig. Lichtjes droog in de afdronk. Best mooie afdronk. Zeker geslaagd en aanvaardbare prijs-kwaliteit, maar nog vrij jong en streng. 88/100 (potentieel 90).

    Tenslotte nog een flesje CĂ´te Montpezat meegenomen na Vinejo z’n vorige post, dat proberen we binnenkort eens.

    Like

  5. Hello Dust
    Beaumont: ik vond die 2003 toegankelijker dan de 2005.
    Die heeft gewoon nog meer tijd nodig om zijn volle kwaliteit vrij te geven. Prijs-kwaliteit idd top.
    Pontet 04: drink zeker nu al eens een flesje en geniet!
    En probeer je dan in te houden voor de rest 🙂

    Like

  6. – Chateau Terrefort-Quancquard (2000), Bord. Sup: Is een wijn die door mijn vader en mijn ooms rechtstreeks werd aangekocht bij de Chateau, maar is bij mijn weten niet verkrijgbaar in BelgiĂ«. De 2000 is werkelijk schitterend !!! Nog mooie donkere kleur, een neus met boter en vanille, in de mond zijdezacht met nog een hoop fruit en mooi uitgebalanceerde tannines. NICE !!! Als je weet dat deze wijn zo’n 5 euro per fles kostte is het fijn te weten dat we nog zo’n 60-tal flessen (van verschillende jaargangen) staan hebben ;-))
    – RĂ©serve de la Comtesse 2002, Paulliac: 2e wijn van Pichon-Longueville Comptesse de Lalande. SCHITTERENDE WIJN !!! Zeer expressieve neus met bloemen (al weet ik niet welke ;-), paprika (Yep Jo, ik heb ‘m herkend ;-), en veel zwarte vruchten, die ook in de mond terugkwamen. Verder was er in de mond een mooi evenwicht, en fijne evolutie als je de wijn even in de mond liet rusten, om dan te eindigen met een mooie, lange en zachte finale. Hier is het dan weer heel spijtig dat dit de enige fles was die we hadden ;-))
    – Chateau Banaire Ducru 1999, GCC Saint-Julien: Twijfelgeval ! Even aan de fles geroken voor het inschenken, en we roken zo goed als niks. In het glas kwamen dan toch de typische Saint-Julien aroma’s naar boven, maar nog steeds niet erg expressief.
    In de mond was de wijn mooi zijdezacht, maar met toch nog stevige tannines die echt aan de tanden plakten.
    Na een halfuur was er echter al een mooie evolutie te merken: de aroma’s werden ineens wel een stuk expressiever, en ook in de mond kwam de wijn evenwichtiger over en waren die (droge) tannines minder prominent aanwezig, met een behoorlijk lange(re) afdronk er achter aan.

    Een twijfelgeval dus: Hebben we hem een paar jaar te vroeg geopend ? Zou kunnen ! Ik moest denken aan wat Vinejo hierboven “geknoopt” noemde.
    Ik heb nog 2 flesjes liggen: we shall see !!!

    @Vinejo en Bert, THANKS voor die fijne namiddag van een paar weken geleden. Naast de Sociando, Pontet en VCC, was het ook gewoon aangenaam om kennis te maken en een fijne babbel te slaan !

    Like

Reacties zijn gesloten.