Carrefour wijnfestival België 2008

Dit bericht wordt af en toe ge-update. Nieuwste info onderaan.

Het zwakste aanbod in jaren. Vele vaste waarden zijn verdwenen ( ik denk aan Cap de Faugeres, Chateau de Francs, Reignac, enz…) en er komt amper iets interessants bij. Ik doe mijn best om er toch nog enkele tips uit te halen. Bij de  prijzen die ik opgeef is de korting van 10 % bij 24 wijnen al inbegrepen (dit móet je gewoon doen, eventueel door gezamenlijk flessen aan te kopen)

5 euro of minder
Een must:
Chateau Roquefort 2006 (wit): 4.50 euro (eerdere jaargangen reeds besproken op deze blog, schitterend gemaakte, multifunctioneel, typische Bordeauxblend met mooie zuren en verrassend veel materie)

Uitstekende prijs-kwaliteit:
Chateau Cazeau 2005
staat aan 4+2 gratis en is een eenvoudige maar eerlijke Bordeaux. Komt op een goede drie euro/fles, ideale wijn bij een simpel biefstukske.

Als er nog budget over is:
Chateau Pique Sègue 2005, Bergerac (3.50 euro).
De Montravel van hetzelfde huis is klasse maar iets duurder, deze cuvée heeft veel meer inhoud dan de meeste Bordeaux aan die prijs (hoort daarom evengoed thuis in vorige categorie)
Chateau Cabezac Minervois 2006(4.5 €): Basiscuvée van dit goed presterende domein in Minervois.

Tussen 5 en 10 euro
Een must:
Chateau d’ aighuile Querre 2006, Cotes de Castillon( 8.10€) Een wijnhuis op dreef, bijzonder betaalbaar voor de geleverde kwaliteit

Uitstekende prijs-kwaliteit:
Domaine des Ondines Vaqueyras 2007( 6€), een smakelijke Vaqueyras gemaakt door… Gentenaars.

Als er nog budget over is:
Uiteraard koop ik zelf nog enkele flesjes Cote Montpezat Castillon 2005 aan 7.2€ , ik blijf in de wijn geloven( maar geef hem minstens 3 jaar tijd)
Chateau Lalande 2005(7.2€), een verdienstelijke St Julien
Ook enkele wijnen uit de minder sexy appellatie
Listrac, Chateau Fonreaud 2004 en Fourcas Dupré 2006. Allebei vintage Bordeaux, niet groots maar aan negen euro zeker de moeite.
Chateau La Cour d’ argent 2005 ( 7 euro) Een coup de coeur in Guide Hachette, maar let op: eigenaardig genoeg is het afgebeelde etiket in de Hachette anders dan dat van de flessen die verkocht worden—een supermarktcuvée?
En nu we toch bezig zijn, men verkoopt
“La Fleur de Bibian 2005” aan 2+1. Deze tweede wijn van Chateau Bibian komt op 6.5€ de fles. Op zich OK , ware het niet dat men in de folder optekent dat de normale prijs van  zulk een fles 10.29 € bedraagt. Nogal eigenaardig, gezien je bij Topwijnen (Lesage) de 2005 van de EERSTE wijn van deze (uitstekende!) Listrac kan kopen  aan…10.67€.


Tussen 10 en 15 euro Het segment waar vele wijnliefhebbers in zoeken, maar eigenaardig genoeg laat Carrefour  het hier serieus afweten.
Een must:
 
Geen

Goede tot uitstekende prijs-kwaliteit:
Chateau de Fonbel St Emilion 2003 (12.5€)
net iets te duur om voorgaande categorie te halen (de ‘derde wijn’ van Ausone… )
Chateau Citran 2006 (11.7 euro
) klassieker, vroeger rond de 10€
Chateau Vrai Canon Bouché , Fronsac2006 (11.5€)
Zou wel eens verrassend goed kunnen zijn!
ChateauTronquoy- Lalande St Estephe 2004 (11.7€)
Chateau de Viaud Lalande Pomerol 2006 (12.5€)
Eindelijk een waardige Lalande de Pomerol in het rek.
Chateau du Glana , St Julien 2005 (13.99€)
(in solden op de kaart van Com
me Chez
Soi aan 87 euro…)
Clos de L’ Oratoire des Papes 2005 (14.50€)

 Als er nog budget over is:

Sparen voor andere categorieën, tenzij u nog een zoete wijn zoekt voor 10 euro: De Chateau du Cros, Loupiac overtreft vele duurdere Sauternes. Hoewel 2002 niet groot was lijkt me dit toch een aanradertje.

Tussen 15 en 20 euro
Een must:

Chateau Meyney St Estephe 2005 (18€)
Lees hierover meer dank zij A winewriter op ikwilwijn

Uitstekende prijs-kwaliteit:
Chateau Potensac 2006 (15€)
Een wijn van Delon (Léoville Las Cases) aan een aantrekkelijke prijs
Chateau Pedesclaux , Pauillac 2006(18€): Door Parker verguisd, maar de laatste jaren aan een opmerkelijke remonte bezig.  

Als er nog budget over is:
Geef toe, u heeft het al lang overschreden…

Tussen 20 en 30 euro
Een must:

Chateau Phélan Ségur 2005 (26€)

Uitstekende prijs kwaliteit
Dit is moeilijk in dit segment, maar de Chevalier 2003 komt toch aardig in de buurt. De 2001  die ik onlangs dronk was buitengewoon.

Boven 30 euro
Pavillon Rouge 2005 aan 45€ (korting al inbegrepen), ik hoop dat het geen drukfout is. Belachelijk veel geld, maar toch hét koopje van het festival.
De Carruades de Lafitte  2006 (53€) is dit net iets minder, hoewel speculanten deze wijn weer per kist zullen naar buiten sleuren.

Verder nog  ter info :

Petit Bocq 2006 kost 13€, dit is niet veel minder dan de 2005(dit geldt trouwens voor heel wat wijnen..)Anders wél een goede wijn trouwens…
Fiefs de Lagrange 2006 moet 14.50 kosten (jawel, korting inbegrepen!) Ik herinner me de 2001 van de eerste wijn van dit Chateau aan een 18tal euro (in 2004)…
Chateau Martinens Margaux 2006 aan 12.6 euro zou wel eens kunnen meevallen…
Te duur:
Chateau Beychevelle (St Julien) 2006 aan 30.6 euro
Chateau Marbuzet (St Estephe) 2006 aan 28 euro
Chateau Pichon Longueville 2006 aan 68.5 euro

Wie geeft ons een goede Bourgogne-tip? Er zijn zowaar enkele Grand Crus te koop, weliswaar uit het – voor rood – mindere jaar 2004.
Ook andere tips zijn, zoals steeds, zeer welkom.

Update 12 september 23.00 uur
*Carrefour houdt de bekende namen (Pontet, Leoville, Lynch,…) achter de hand om aan te bieden tijdens de kerstperiode. Vandaar het huidige, redelijk povere, aanbod.
*Op bestelling kan je verschillende jaargangen kopen van de premier crus, van Cheval Blanc en andere Petrussen.
Prijzen zijn niet aangepast aan het gemiddelde budget (geen enkele wijn onder de 300 euro)

UPDATE 13 sept 11.00 uur:
Net het foldertje GB gaan halen, Dust was zo lief om er de interessantse zaken al uit te halen, ik geef hier nog even zijn selectie–waar ik volledig mee akkoord ga-: (mijn aanvullingen staan in
deze kleur.)

  –Markus Molitor Zeltinger Sonnenuhr 2003 aan 9,99€. Bijna goed genoeg om een must te zijn, moet je zeker eens proberen. Steengoeie Riesling voor een heel aanvaardbare prijs. Goed jaar ook. (Ik dronk onlangs een auslese(badstube) en die kon me ook  heel erg bekoren.

Beaumont 2005 aan 9,99€ is dan wel weer een must. Naar mijn bescheiden mening een 89/100 (Parker zegt: 87-88). Bij Bert DR vorig weekend een restje 2003 gedronken, viel héél goed mee
Grapillon d’Or Gigondas (reeds eerder hier vermeld) aan 11,99€ lijkt mij een flesje waard (ook aangeraden door Guy én Maarten)

Lucien Albrecht Riesling Cuvée Henri 2006 (8,19€) kan gebruikt worden om aan te vullen tot 24 als je nog een paar stukken glas tekort komt, heb hier al andere jaargangen van gedronken en die waren best OK. Wel geen idee of 2006 iets was in de Elzas.Zeer wisselvallig–2006 was op weg om een topjaar te worden maar net voor de oogst vielen er verschrikkelijke regenbuien.De wijnbouwers die goed selecteerden(en dus
de ongezonde of rotte druiven verwijderden) zijn erin geslaagd inderdaad schitterende wijnen te maken. Jammer genoeg zijn er ook anderen die kwantiteit boven kwaliteit blijven stellen)

– Eeuwige favoriet Santa Rita Medalla Real Cab Sauv is er ook weer bij, 8,99€ voor de 2005. Zou een koopje moeten zijn (de 2004 was één van de WS top 100 wines).Ik dronk onlangs van Gerten een klutske 2004 die al 3 dagen openstond. De wijn was zalig, terwijl hij nét uit de fles wel eens redelijk..’opdringerig’ kan lijken. Het waren de beste slokken SR ooit—Besluit: Karaferen!!

D’Arsac 2006 voor 13,99€ is een proefflesje waard. De 2005 was iets duurder maar z’n geld dik waard.
– Voor Vinejo staan er een 5-tal kartons Côte de Montpezat 2006 te wachten in de lokale GB ;-). Heel vriendelijk, maar ik ga toch liever voor de 2005 in de Carrefour. Ik opende een flesje eergisteren-om te testen- en ik begrijp 100% mensen die moeilijkheden hebben met de huidige hoge zuren en tannine. Maar zowel in neus als in de mond vertoont deze wijn  een gelaagdheid en complexiteit die je in deze prijscategorie heel weinig tegenkomt. Voor mij nu al drinkbaar (mits af en toe wat gemuiltrek) , maar binnen drie jaar voor iedereen een topper (naar mijn bescheiden mening
smilie3)

Haut Bages Libéral 2006, alsook Gloria 2006, beiden voor 24,99€, lijken mij koopwaardig mits volumekorting (allebei RP 89-91, allebei ‘sleepers’).HBL ok, Gloria heeft me nog nooit echt kunen bekoren
Pontet Canet 2005 aan 65€ is niet goedkoop, maar het volgens mij wel waard. Dit is een wijn die in het nu al legendarische 2005 zijn onmiddellijke gebuur Mouton-Rotschild overklast, en dit bovendien op volledig biodynamische wijze bereikt. Als er nog flessen te vinden zijn, dan wil ik hiervoor mijn budget wel overschrijden. (heb al een flesje opzij laten leggen) De iets duurdere Leoville Barton zou ik zeker laten staan om meer aan de PC 2005 te kunnen besteden.

La Tour Figeac 2004 voor 19,99€ is niet echt een superkoopje, maar 1 v/d 2 flessen die ik vorig jaar kocht en reeds proefde was toch erg goed. RP gaf dit uiteindelijk maar 85, hoewel hij bij een eerste tasting het op 90-92 hield. Volgens mij is dat laatste meer accuraat. Is trouwens het domein van Christine Derenoncourt, vrouw van the master himself – en zijn ‘magic touch’ is ook hier te herkennen.  Als zou blijken dat alle must haves reeds weggekaapt zijn, dan is dit een waardige troostprijs (en hij staat er zeker nog, want de puntenjagers zijn hier niet naar op zoek).
UPDATE: Ik kreeg een mail van een sympathieke wijnliefhebber die in dit verband het volgende stipuleerde:“even een rechtzetting.Toevallig kwam ik op uw site terecht en zag volgende:La Tour Figeac eigendom van Derenoncourt. Dit kasteel is in handen van de famillie Rettenmeier (Otto heeft de leiding) sinds de jaren 70. Christine Derenoncourt is technisch directeur”.
– Een Mazeyres 2004 aan 14,99€ zou ik mij ook nog mee durven troosten, maar da’s meer omdat ik nogal ‘into’ Pomerol ben.
Thx, Dust!

Ik voeg hier nog deze tips aan toe:Domaine des Estrémières 2006, een (h)eerlijke Rhonewijn van Maison L Bernard aan 3.99.
Net als de P-Q-wijn Etang des Colombes, Corbieres 2006 (4.49€)
Noblese oblige, een rosé zoals rosé moet zijn, Suffrène Bandol 2005
EEN BOURGOGNE, jawel: Chateau Philippe-Le Hardy, Mercurey 2005, ooit een hele goede 2003 van gedronken – zie hier
Chateau Bibian, Listrac 2003, hier wél de 1ste wijn aan 7.49€
En zéker: Chateau Martinat cotes de Bourg 2005 (10.99€) zie ook hier


 

214 gedachten over “Carrefour wijnfestival België 2008

  1. Dronk m vorige maand, pákken fruit, zo zacht als wat(tekes), vrij verassend voor een St Estephe. Was de laatste in de rij dus mijn waarneming kan wat minder geweest zijn. (KK was er ook bij, mss leest ie dit wel) Aan 18€ is ie echter1.75 euro goedkoper dan in primeur, dus gaat het wel degelijk om een koopje (hoewel RP er minder positief over is)

    Like

  2. heb deze op de eerste dag van Delhaize wijnfestijn proberen te bestellen, maar ging toen niet
    Lukt dat nu wel ?
    Dan moet ik dat vanavond dringend doen !

    Like

  3. Gisteren ben ik nog ook eens gaan kijken in de Carrefour(s).
    Eerst in St Denijs Westrem (bij Gent). Alle wijnfestival-flesjes stonden al geconcentreerd in 1 rayon, een tweede was leeg. Blijkbaar goed verkocht in de eerste week. Waar ik voor ging, D’Aighuille Querre 2006, was er niet meer.
    Later op de dag was ik in de buurt van de Carrefour van Strombeek-Bever. Zelfde tafereel: een lege rayon vol prijsetiketjes, maar zonder flessen erbij. Alle overblijvende flessen bijeengebracht op een andere rayon. Geen D’Aighuille Querre…
    ’s Avonds nog eens in Borsbeek binnengewipt.
    Hier een heel ander beeld. Nog veel wijn, veel kisten, veel dozen.
    En opvallend (of misschien net daardoor): een “tweede afprijzing”. Gespot: Cote de Montpezat 05, in folder aan 7,99, nu geprijsd aan 5,24 euro! Richelieu 05: 10,49 euro (ipv 14,99). Rigaud 05 en 06: 5,99 ipv 8,49!
    En! Nog veel D’Aighuille Querre 2006.
    Ook nog een flesje L de La Louviere 04 meegepikt. Niet 9,99 maar 6,99. Lijkt me een spotprijs. Benieuwd…

    Like

  4. That’s the spirit! Zo doe ik het ook altijd. Veelal brengt dat op weinig tot niks op maar soms kan je op die manier toch flesjes kopen aan een spotprijs.
    Enkele voorbeelden :
    Lascombes 2003 à 25 ipv 37 euro
    Grapillon d’Or 2001 à 6,92 ipv 11 euro
    Branaire-Ducru 1996 à 21 euro (hiervan ken ik de originele prijs niet)
    Doisy Vedrines 2003 à 16 ipv 24 euro
    Chantegrive “Cuvee Caroline” 2004 à 8,4 euro ipv 10

    Mijn motto blijft dan ook : Hou je ogen open en altijd wat extra geld achter de hand….

    Like

  5. Die Rigaud 2005 is trouwens ook wel een steal aan die prijs, hoor. Ik heb hem in Zemst ook al aan dezelfde prijs gekocht en ook nu stond hij daar al afgeprijsd. Moest ik nu al niet zoveel gekocht hebben de laatste tijd had ik me er zeker enkele flesjes van meegegritst.
    Wanneer ik gisteren in de Korbeek-Lo binnenliep om de schade eens op te meten na één wijnfestival heb ik me trouwens weer niet kunnen bedwingen.
    Deze keer bedroeg de buit :
    2 x Bergerie 2006 (Pouilly-Fumé)
    1 x Clos Bagatelle 2006 (St-Chinian)
    2 x Dom d’Etilly 2005 (Chinon) deze stond in het afprijsrek à 3,6 euro (ipv 4,5). Vorig jaar had ik me hier één flesje van gekocht en naderhand had ik veel spijt dat ik er toen niet meer van had genomen. Een mooie complexloze doordrinker.
    1x d’Aiguilhe Querre 2006 (Castillon) : Na de vele lofbetuigingen zal ik me hier op een donkere winteravond ook eens aan wagen, denk ik.

    Like

  6. Voor wie zoekt is ie zeker nog te vinden
    Zag gisteren nog zes flesjes in carrefour st kruis.
    Ook daar nog kisten vol, ook met wijnen uit vorige festivals (troplong mondot en pontet canet 04 aan 45€)

    Like

  7. Door een stom toeval vandaag nog eens in de C’Four Zemst terechtgekomen. Er stonden een aantal nieuwe kisten en flessen die ik voordien niet gezien had. Misschien scheelt er iets met mijn geheugen, maar bv. Pontet Canet 2004 zou ik me nog wel herinnerd hebben. Er stond feitelijk nog heel veel wijn, het merendeel van de kisten die er de 1e dag stonden waren er nog steeds. Hopelijk komt er nog een serieuze afprijzing…

    Like

  8. In carrefour Turnhout daarstraks nog zo’n 100 flessen d’Aiguilhe beschikbaar.Verder nog heel wat volle kisten en dozen (maucaillou, chevalier, citran, pedesclaux, mazeyres,fonbel, camensac, sociando, noem maar op) Trouwens, nu ik erover spreek, die sociando 06 heeft nauwelijks aandacht gekregen op deze blog, zou hij dan zo slecht zijn??
    In de locale GB nog een flesje Pontet 05 op de kop kunnen tikken, en geloof het of niet, in een plaatselijke drankhandel werd er nog een flesje Siran Margaux 1998 + 2001 aangeboden tegen de belachelijke prijs van …. 2.5€
    ‘k heb ze tegen mijn zin meegenomen;)

    Like

  9. 420 Nuits 2001 is nu perfect op dronk (was een iets minder jaar blijkbaar). Geef ‘m wel wat tijd om los te komen. Dronk ‘m niet zo lang geleden met pa en we waren eerst teleurgesteld tot ons glas wat had blijven staan na wat gekeuvel en toen was het een echt prachtding. Zo’n evenwicht nog niet dikwijls tegengekomen. En zo delicaat, bijna Bourgogne op jaren, maar dat niet aan het pinoteren wel aan het syrahneren!

    Like

  10. zó herkenbaar! Ik stak m vorig jaar in een blindproeverij en hij bleef anoniem tussen enkele blockbusters. Ik vond m zelf nochtans heel mooi en , zoals je zei, bijna lichtvoetig als een mooi geevolueerde bourgogne.
    Benieuwd naar m’n laatste fles…

    Like

  11. Ik heb de indruk dat enkele mensen deze tijdens de voorlaatste kelderresten van Colruyt hebben aangekocht 😉
    De eerste fles was ik eveneens behoorlijk teleurgesteld. Bij de volgende flessen was ik iets wijzer en heb ik de wijn meer tijd gegund. Ik vond de wijn dan erg geslaagd. Is dit bij andere jaren van 420 Nuits en bij de Larmes du Père (2006) eveneens zo?

    Like

  12. In Carrefour Chateau de Martinens 2005 op de kop kunnen tikken voor 5 € de fles. Zie op Inernet dat gemiddelde prijs tussen 15 en 20 € ligt. Iemand ervaring met deze Margaux?

    Like

  13. Sowieso mooie koop.
    Maar misschien kan je eens je vraag opnieuw stellen op het forum? daar krijg je gegarandeerd antwoord… (zie linksboven op deze pagina voor de link naar het wijnforum)

    Like

Reacties zijn gesloten.