Vier redenen waarom ik blij ben met mijn flesjes Pavillon Rouge 2005.

Rick vroeg zich af waarom we een som, waarmee we in een gemiddeld restaurant lekker kunnen gaan eten, neerleggen voor een tweede wijn van een  premier cru uit Bordeaux..
Een terechte vraag, zeker voor degenen die de conclusies lazen van mijn onderzoek naar de kwaliteit van tweede wijnen. Daarin werd besloten dat een tweede wijn weinig of nooit echt tegenvalt, maar dat je voor hetzelfde (of minder) geld evengoed een eerste wijn van een minder bekend Chateau kan kopen. In vele gevallen heeft de aankoop van een tweede wijn dus te maken met het extra genot dat sommigen ervaren wanneer ze de naam van een bekend Chateau op het etiket zien.
Maar, en hier komt een eerste reden, de lezers van de studie herinneren zich misschien ook dat er één wijn was die er met kop, schouders, kurk, capsule en al wat je maar wil, bovenuit stak.
Dat was de Pavillon Rouge 1995 van Chateau Margaux.
Deze wijn was dan wel dubbel zo duur als de andere flessen, maar de acht sommeliers die hem proefden waren, blind geproefd(!) unaniem in hun oordeel dat dit een TOPwijn betrof.

Tweede reden, in topjaren is het meestal interessant om tweede wijnen aan te kopen. In de selectie voor de eerste wijn gaan de allerbeste druiven, maar in topjaren zullen ook de druiven voor de tweede wijn sowieso optimaal rijp zijn. En de procedure om de wijnen te maken is identiek aan die voor de eerste wijn. Soms is er een minder lange lagering of een minder percentage nieuwe vaten, maar dit komt de drinkbaarheid (jong) van deze wijnen alleen maar ten goede.

Ten derde, de kastelen kan je van veel beschuldigen, hebzucht, korte termijnvisie en disrespect, maar de laatste jaren hebben ze kwalitatief zowat allemaal vooruitgang geboekt. En dit geldt nog meer voor de tweede wijnen van topchateaus, vermits men nu nog veel meer selecteert voor de eerste wijn én men ook een derde en soms zelfs al een vierde wijn maakt.
Kenners zeggen trouwens dat de huidige tweede wijnen van de premier crus in topjaren soms BETER zijn dan de eerste wijn uit het verleden in een mindere jaargang.

Ten vierde, de prijs kan veel lijken of zijn, maar als je weet dat de prijs geen 50 maar 42.5€ (50 – 15%) was en je kunt als fervent Bordeauxliefhebber uitkijken naar het proeven van zulk een wijn in zo een topjaar dan lijkt deze som al  wat aanvaardbaarder. De prijsevolutie van de premier crus is onomkeerbaar, er zijn steeds meer rijken met een rug vol geld die een fles wijn als statussymbool zien, en de speculanten drijven de prijzen nog wat extra omhoog.
De 42.5 € die ik betaalde zullen in 2020 misschien wel even belachelijk lijken als de 300 frank die men in 1975 betaalde voor een  fles Pavie.
 

 

28 gedachten over “Vier redenen waarom ik blij ben met mijn flesjes Pavillon Rouge 2005.

  1. voor de tijdelijke problemen, te wijten aan de webbrowser.
    Dank om dit te melden trouwens.
    Ondertussen waren er 4 reacties verschenen, ik heb ze gecopieerd en plak ze hier even terug.

    Like

  2. Ik hoop dat die Pavillon Rouge een van je mooiste wijnervaringen wordt. Er is ook niets mis met bordeauxliefhebber te zijn, of eens een grote naam te willen proeven. Maar hoe fantastisch deze wijnen ook (zouden) zijn, hun prijs heeft niets meer te maken met de vloeistof in de fles of de manier waarop deze vloeistof in de fles belandde. En zolang iemand dat kan erkennen, mag hij van mij alle Mouton, Margaux, Haut Brion, etc. drinken of kopen die hij wil.

    Groeten,

    Maarten.

    Like

  3. maar, eerlijk gezegd, dat wisten we eigenlijk al.
    Die Pavillon 2005 wordt trouwens ook aangeraden in de -interessante- selectie die amaronese maakte op jullie blog:

    Like

  4. 1: ik weet niet of het probleem bij de kastelen ligt. Misschien eerder bij de tussenhandel én de “koper” die hem liever verkoopt aan chinezen dan hem zelf tien jaar later op te drinken.
    2: ik durf ook al wel eens zo’n som te betalen voor één of twee flessen van mijn lievelingsregio’s.Een verschil is echter dat ik bij het betalen nu al weet dat ik die fles zelf zal moeten leegdrinken vanwege niet “commercieel” en dat ik v eel meer het gevoel heb echt te betalen navenant de kost voor het maken van die fles.
    3: wat je laatste opmerking betreft: ik hoop dat je ongelijk hebt. Maar ik vrees het ergste.

    Geliked door 1 persoon

  5. Vinejo, ben het roerend eens met uw argumenten, heb dit jaar daarom extra veel moeite gedaan om Pavillon 2005 te kunnen bemachtigen.
    Ter vergelijking – heb in het voorjaar van dit jaar op Ebay een (extra) kist Pavillon 2004 kunnen kopen van iemand aan exact dezelfde prijs als in t Carrefour festival Sep 2007 (31,5 Eur per fles). Toen was alles dus nog niet zo “hot”.
    Ik kijk de evolutie van de “nouveaux riches” (Rusland, China) met lede ogen aan, want alle prijzen worden stelselmatig opgedreven.
    Ik koop regelmatig op de grootste wijnveiling van Belgie en zij exporteren van hun wijnen +/- 70 pct, voornamelijk naar bovengenoemde landen, waar mensen met veel geld grote namen willen kopen…

    Maar zolang er (relatieve) koopjes te doen zijn tijdens de wijnfestivals, ben ik bereid tot op een zeker niveau deel te nemen aan de ‘ratrace’ deze dagen in de supermarkten.
    Het water staat me nu al in de mond in afwachting van de mooie dag dat de Pavillon 2005 open zal gaan (heb dus 2 flesjes op de kurk kunnen tikken).
    Eerst nog 15 jaar naar de fles kijken, zalig – heerlijk !

    Like

  6. Dat is wat ik je vooral toewens: dat de PR 2005 je alle orgastische geneugden mag opleveren die je er van verwacht. Voor de rest: akkoord met reden1. Volmondig eens met reden 2 en 3 (ben zelf razend benieuwd naar mijn Clos Marquis 2005). Wat 4 betreft: als het zich voordoet dan haak ik definitief af van Bordeaux. Akkoord, blijft legendarische regio waar ze fantastische wijn maken maar trop is te veel! Dan ga ik mee met Rick op zoek naar betaalbare alternatieven. Want excellente wijn (ook van Cabernet en Merlot) wordt er niet enkel in Bordeaux gemaakt.

    BTW, een prijs van 42,5 euro voor PR 2005 is inderdaad nog vaag betaalbaar te noemen. Ik betaalde in primeur ook 36 en 37 euro voor resp. Alter Ego en Clos Marquis van 2005. Rest van mijn primeurs waren echter wel stukken goedkoper in vgl. met prijzen die hier op blog vermeld worden.

    Like

  7. Als het le seuil mag zijn, in de colruyt (rode prijzen) aan 10.99.
    Ik denk dat de chateau mazeyres in de GB aan 14.99 stond

    Like

  8. Tja, ik moet ook aan mijn Bordeaux-drinkende lezers denken hè 😉 !

    Maarten heeft anderzijds wel weer gelijk: de prijsstijgingen in Bordeaux hebben idd weinig te maken met wat in de fles zit, ongeacht de vooruitgang aan kwaliteit. Is dat bv. in Bourgogne, Languedoc-Rousillon en meer nog in de Rhône ook zo – en dan heb ik het nog niet over Duitsland! Daar gaan de prijzen ook omhoog, weliswaar aan een tempo dat mijn en uw slabbakkende loonindexering kan volgen … .
    Maar natuurlijk, mochten de prijzen plots gigantisch gaan stijgen in Savennières of Côteaux du Layon, dan zal ik ook steigeren, maar – net zoals jij – alles doen om toch nog maar van mijn geliefde wijn te kunnen genieten.
    Laten we alleen hopen dat je voorspelling in de laatste zin van je post niet uitkomt … .

    Like

  9. Het loont inderdaad de moeite om eens elders te gaan kijken. Een absolute aanrader is Couly Dutheil Clos de l’Echo 2005 (top chinon uit de Loire). Ook daar is 2005 een topjaar. Nu aan 15 EUR en een sjieke bij Chai et Bar. Krijgt 18 in de Revue VF. Een absoluut koopje.

    Like

  10. Thx voor de tip Wim, daar ga ik zeker eens voor kijken, want een mooie Cab Fr. (bewaarpotentieel?) is niet te versmaden voor een Loire-freak als ik …

    Like

  11. Ik ben eens gaan proeven in Delhaize. Hier bleek de Anthonic 2005 al uitverkocht te zijn. Men was nu bezig met de 2006 aan dezelfde prijs. Geproefd en goed bevonden. Volgende was Laroze 2005: neus met rijp fruit en cacao maar eindigend op een lelijke tanninestaart. Dan kwam Branas Grand Poujeaux 2005: bijzonder lekker, neus complexer en dieper dan de Laroze, voorbeeldige mond. Kopen zou ik zeggen!
    Dan mocht ik wat wit proeven. De Marsannay van Louis Latour had licht kurk in de neus en uitgesproken in de mond. Pijnlijk moment. Maar men opende prompt een nieuwe fles – al was van die eerste al geserveerd geweest.. . Marsannay en Saint Aubin zeiden me weinig.
    Het restje Persia zal straks smaken ;-).

    Like

  12. @amaronese en alle Loire-adepten – de verticale degustatie in RVF ging terug tot 1921. Die was wat vermoeid vonden ze maar kreeg nog 17 (voor wat het waard is), de 1934 en 1947 waren springlevend. Een wijn met een enorm bewaarpotentieel. Ikzelf heb zes flesjes liggen en één ervan geopend om de proef op de som te nemen. Pas na zes dagen open te staan, was er een spoor van evolutie. Onmiddellijk na openen was hij zelfs wat te nadrukkelijk. Zeker laten liggen. Ik dronk ooit een Joguet Varennes du grand clos (niet de top cuvée, dat is Clos de la dioterie) van 1989 en die was zonder meer schitterend. De Clos de l’Echo is prijs / kwaliteit een echte aanrader. Net als Domaine de l’Ecu trouwens (die hebben ze bij Passion et vin of zoiets in Ganshoren als je Brussel binnen rijdt). Ik heb er de 2005 aan 8,5 EUR gekocht. De Loire is een mooie streek voor meerwaardezoekers. Vinejo, zou niet eens een berichtje posten voor de aanraders in andere streken dan Bordeaux (alhoewel ik ook een echte Bordeaux-fan ben maar de prijzen hebben me wat richting Loire en Zuiden gedreven). Mijn andere Franse – betaalbare – favorieten zijn: Montus en Bouscassé (resp. 13 en 10 EUR voor de 2005), Cèdre (nu de 2007 voor 19 EUR in primeur), Domaine de l’Ecu voor Muscadet, Joguet (alle drie de cuvées – is ook een favoriet van de Kermit), enzovoort …

    Like

  13. Ik denk dat er geregeld toch berichtjes verschijnen over andere regio s in de wijnwereld, jammer genoeg kan ik dit amper doen ter gelegenheid van de wijnfestivals, die zijn grotendeels gefocussed op Bordeaux.
    De Joguet waarover je het had kwam zelfs al aan bod in een vroeger bericht –zie http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/5750466/chinon-between
    Een andere Chinon kwam hier aan bod http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/5876532/vergankelwijn
    Of nog een chinon (loiredevolle tip) http://wijnliefhebbers.skynetblogs.be/post/4669485/loiredevolle-tip
    Ik kocht de Joguet trouwens bij Vine Devos in Torhout (op jouw aanraden dacht ik zelfs, is idd groots)
    Ook over Madiran, verschenen al een aantal bijdragen, zie oa deze link:

    Like

  14. vinejo, nu ik mijn berichtje herlees, zou je na het nuttigen van drie flessen PR 05 idd de indruk kunnen hebben dat er een zweem van kritiek was. Was niet de bedoeling. Wel vind ik dat Bandol wat te weinig aan bod komt.

    Like

  15. al is dat moeilijk als het toch om wijn gaat…
    Daarnet 2 flessen Giscours 2004 gemist op eBay.
    Verkocht aan 23€ per fles… Ain’t that a bargain?
    Aan wie deze bieding ook heeft mislopen: join the club…
    Aan de winner: You lucky bastard!!

    Like

  16. inderdaad en door de trage connectie té laat op [i]Bieden[/i] geduwd… Damn 🙂
    Maar heb gelukkig al 3 flesjes Giscours 04 liggen

    Like

  17. Vanaf maandag verkoopt men in Aldi o.a. Larrivet Haut Brion 2004 aan 20 euro. Nooit geproefd, krijgt geen slechte kritieken.. Kan iemand een lening uitschrijven ;)?

    Like

  18. ik heb de 97 ooit gedronken en die was best OK (al was het geen topjaar).
    Maar die wordt op Ebay verhandeld rond de 16-17 Euro.
    20 Euro zal een faire prijs zijn voor de 2004, maar geen echt ongelooflijk koopje ook niet.
    Ga er wel een eentje kopen om te proeven denk ik

    Merci voor de tip !

    Like

  19. heb de indruk dat ze er ook daar niet in slagen om een grotere wijn aan te bieden aan een betere prijs (dan laat ik de Branda er even tussenuit).
    Heb een jaar of 5 geleden daar mijn allereerste kist gekocht aan 8,95€/fl: Chateau Haut Maurac 1998 (Ht-Médoc) en daar was ik laaiend enthousiast over. Was dan ook behoorlijk snel leeg…

    Like

  20. Gisteren dom Des Grands Devers gedronken,5.99eur en meer dan goedgekeurd. Waarom ? Het deed mij goed eindelijk nog eens een eerlijke, non-blockbuster, alcoholbeperkte(13%) Rhone wijn te drinken. De meeste (duurdere) Rhone domainen toveren speciale cuvées; super concentratie en alcohol,…. en ook super lekker maar niet om eens door te drinken… eigenlijk zijn het vermoeiende wijnen voor de smaakpapillen, de maag en het hoofd (achteraf). Vandaar mijn enthousiasme over deze lekkere goedgemaakte eerlijke wijn….

    Like

  21. Kreeg 90 punten in Wine Spectator, en kreeg een speciale Top Value vermelding. ‘Aromas of Chocolate, ceder, tobacco and berries. Concentrated. Best since 2000’ dixit James Suckling in maart 2007

    Like

Reacties zijn gesloten.