Uneétoilechezmichelin'(vervolg)

Wou u de wijnkaart? Uiteraard wilden wij de wijnkaart. Een vluchtige blik en even vergelijken met enige winkelprijzen( die makkelijker in mijn geheugen blijven kamperen dan eender welke andere informatie) leerde me dat men hier de “maal 3 à 4”  norm hanteert, ongeacht de prijsklasse van de wijn. Dit deed ons besluiten Bordeaux en Bourgogne te schrappen (een Soutard 2001 aan 90 euro, alsjeblief) en ons te concentreren op minder bekende appellaties.
Voor de witte lieten we ons adviseren door de sommelier, hij stelde een R&R cuvée Egoiste (37€) voor. Vermits de rode exemplaren die ik van deze Rhonewijn van Belgische makelij al dronk heel erg goed waren besloten we het advies van de wijnmeester te volgen.
De wijn, gemaakt op basis van rousanne, grenache blanc en clairette was gewoonweg fantastisch, een perfecte begeleider van het voorgerecht. Enfin, het ging om viér voorgerechten, maar het leken er met moeite één. Tegen de tijd dat je besefte hoe heerlijk het hapje smaakte dat je in je mond had was het al op peristaltische wijze in zuidelijke richting aan het verschuiven.
 

DSCN3307

de 4 voorgerechten die me deden denken
aan de  ‘la nouvelle cuisine’ mopjes uit de jaren ’80

Ondertussen concentreerden we ons op de keuze voor de rode wijn. Een Italiaan? Kan meevallen, kan tegenvallen. Een Priorat? Tja, ook al te gekend om nog aan een deftige prijs op restaurant te drinken. Maar hey, zagen we daar geen minder bekend maar soms even kwalitatief broertje op de kaart staan? Jawel hoor, en we kozen dan ook gretig voor de Masia Esplanes (48€) uit buurappellatie Monsant.
Een vriendelijke en voorkomende dame kwam ons de wijn uitschenken. Gerten wees mij aan om te proeven en ik durfde uiteraard niet te weigeren. Een vol en krachtig aroma, typisch voor
jonge Priorat, stoof me in de neus. Klein slokje nemen en dan kennersgewijs een knikje geven leek me hier aangewezen. De dame schonk prompt de andere glazen uit, maar bij de eerste reactie van V wist ik het al. Ik heb hier een gekurkte wijn goedgekeurd. Vee zei inderdaad dat ze toch dacht dat de wijn een klein foutje vertoonde, maar de dame die had uitgeschonken stelde dat dit misschien van het hout kon zijn. Een klassieke poging om de klant te doen twijfelen. Wij twijfelden niet meer, maar het aroma en de smaak van de wijn waren zo sterk dat we besloten om het zo te laten. Althans in eerste instantie. Hoe langer de wijn openstond, hoe meer de kurkaroma’ s begonnen te overheersen (de meeste wijnliefhebbers kennen dit fenomeen wel). Na een tiental minuten besloot ik mevrouw terug te roepen.
“Bent u sommelier?
“Neen , maar mijn man wel.”
“Zou u dan uw man eens willen vragen om toch deze wijn eens te herproeven, wij hebben echt de indruk dat hij kurk heeft.”
Even later stond de sommelier aan onze tafel.
“U moet me excuseren, maar ik kan deze wijn niet proeven want ik heb een verkoudheid.“
smilie10

De korte stilte die op deze woorden volgde was de uiting van ons ongeloof.
“Eh…kan u dan iemand in de keuken laten proeven of zo?”
Terwijl ie weg was herproefden we de glazen en kwamen tot de stellige zekerheid dat de wijn een fout vertoonde. Toch waren we niet verrast toen de kelner (sommelier kon je hem al niet meer noemen) met triomfantelijke blik kwam melden dat er met de Monsant niets aan de hand was.
Dat hadden we wel verwacht hoor” was m’n spontane reactie.
Het was alsof ik hem had gezegd dat ie z’n ster op een plaats kon steken waar het zonlicht nooit schijnt.
“k Zal u een andere geven” snauwde hij, en op redelijk aggresieve wijze nam hij onze vier glazen van tafel en verdween richting keuken.
We hadden al enige ergernis in zijn gedrag menen te ontwaren, misschien érgens wel terecht vermits wij eerst allen enkele slokken hadden genomen (Gertens glas was zelfs al leeg meen ik me te herinneren
) en dan toch nog de wijn afkeurden. Maar zoals ik al zei, de kurk nam slechts onder invloed van de blootstelling aan zuurstof de bovenhand. En wanneer je als sommelier zelf de wijn niet kan controleren, mag je dan verwachten van de klant dat hij in 5 seconden een volledig foutloos, onherroepelijk oordeel velt?
Nu, een andere fles hebben we nooit gezien. Wel vier andere glazen, behoorlijk kleiner van formaat en met een aplomb op onze tafel gezet die onze reeds afgekalfde zin om er nog van te genieten totaal naar nul herleidde.
En dan moest het ergste nog komen….

15 gedachten over “Uneétoilechezmichelin'(vervolg)

  1. van kwaad naar erger…kurk is kurk, daar krijg ik het ook serieus op mijn heupen van, en dat fenomeen van het pas na een paar minuten écht doorkomend fenomeen kurk kent iedere wijnliefhebber (en zou elke sommelier dus ook moeten kennen); trouwens kurk vs verkoudheid ? moet al een zware verkoudheid zijn…

    Like

  2. Inderdaad Vinejo, de witte wijn wordt aan 4x de winkelprijs verkocht, want die kost in de kleinhandel ongeveer 9 euro. Toch schandalig hoe restaurateurs met wijnprijzen omgaan. Ere wie ere toekomt: de hier soms door de mangel gehaalde Herwig Vanhove heeft daar al jaren een strijdpunt van gemaakt…
    Inmiddels wacht ik met spanning op het vervolg: bijna beter dan “mijn restaurant”!

    Like

  3. geeft toe dat er ook restaurants zijn die het spel wél eerlijk spelen. “[i]De la Vigne à l’Assiette[/i] in Brussel, blijvoorbeeld. Ik geloof dat die vijf euro bij elke fles bijrekent. En als je een fles wil meenemen naar huis, krijg je ze mee aan vijf euro minder. Dat is volkomen logisch, maar zeldzaam”

    Like

  4. Wat een afknapper! … en dan moet het ergste nog komen?

    Mss de bittere pil doorspoelen met iets zoets à la
    Rieussec 2004 : 31.75 in Colruyt
    Lafaurie Peyraguey 2005 (37.5cl) : 17.75 in Colruyt

    Like

  5. Schandalig, ik kom geregeld in een restaurant dat een ster heeft en de regel daar is dat wijnen die meer dan 50 euro in aankoop kosten worden geprijsd als volgt:
    Aankoopprijs + BTW + 50 euro. Op die manier kan je Sassicaia 1997, 1998 drinken voor 150 euro. De reden hiervoor is volgens de eigenaar dat op die manier perfect food gepaard gaat met perfecte wijn. Chateau Margaux 1998 staat er geprijsd aan 210 euro enzv …..

    Like

  6. die wijnprijzen in de belgische restaurants. Pure poenschepperij ! 2 weken geleden in Pauillac op restaurant La Tour Carnet 99 voor 35 €. Hoeveel zou men hier vragen, 80 of 90 €. Dat restaurant kennende, verwondert het mij niet.

    Like

  7. Die TC zou hier zeker 75 euro kosten denk ik. Schijnbaar zou ook in Spanje en Italie de wijn op restaurant stukken betaalbaarder zijn dan hier. ( hoewel er sommige voorlopers zijn, het vijfde seizoen bvb in Brakel, die hadden ook Soutard op de kaart, denk dat ze hiervoor 45 euro vroegen. De uitbater doet gewoon een vast bedrag bij de kostprijs, zodat hoe duurder je wijn is,hoe voordeliger de prijs ….

    Like

  8. Ik dronk dit weekend een Camensac 2003. Ik kocht hem aan redelijk lage prijs (onder de 14 euro). Ik proefde hem daarvoor al één keer, en toen viel hij redelijk tegen. Mijn vader proefde hem dan nog eens en hij was ook zijn status niet waard.

    Dit weekend echter, dronk ik hem nog eens, na hem twee uur op voorhand te hebben geopend. De wijn bloeide helemaal open: mooie smaak, eerder krokante toetsen en een tamelijk lange afdronk. Deze wijn staat mij eigenlijk wel aan. Zeker voor die prijs. Ik kocht ook nog ch. Croizet Bages, een andere wijn waarvan wordt gezegd dat hij zijn status niet waard is, en die is het mijns inziens ook niet. Maar Camensac dus na drie keer wel. Ik ben dan ook benieuwd naar de volgende fles die ik daarvan zal openen.

    Sorry dat ik even off topic ga, maar het is maar dat jullie het weten hé.

    Groeten!

    Like

  9. Ga maar zoveel off topic als je wil, zolang je maar je wijnervaringen met ons blijft delen. ALTIJD interessant.
    ( tussen haakjes, ik heb hier flesje camensac 2003 liggen, ben van plan het ooit eens te openen naast een 2001…)

    Like

  10. …want van de Matizze weten we dat de wijnen worden geleverd door Magnus. Het is dan makkelijk vergelijken van de prijsopslag.

    Like

Reacties zijn gesloten.