Sassicaia. Harmonie wijn en muziek deel 1

Vanaf vandaag tot na de feesten krijgt u af en toe een bijdrage van enkele trouwe lezers van deze blog. 
De opdracht : Link één van je lievelingssongs met een bepaalde wijn of wijnstreek. De link kan heel subtiel zijn, zoals in het mooie verhaal van
Rob en…Sassicaia.

Klik op de clip en lees…


 

Eind september kwamen we cipress alley opgereden om tenuta San Guido te bezoeken. Normaal gezien zijn ze gesloten in september en oktober (druk bezig met de oogst) maar dankzij de vriendelijke interventie van Licata kregen we toch een “klein” bezoekje. We komen op het adres aan en ik kon niet geloven dat het daar was, een klein onooglijk gebouwtje, afgeschermd door een verroest hek met een hangslot. Er kwam iemand aangelopen die iets broebelde in het Italiaans wat we ontcijferden als “ rij binnen, over een minuut of 10 komt “il dottore Rosa”. Ik keek een beetje rond en dacht “dit kan het niet zijn” tot ik een halfverrot bord zag staan met Sassicaia erop. We (mijn vader, zijn vrouw, ik, mijn vrouw en onze mini) waren aan het wachten en plotseling komt er een kleine 4X4 aangereden waar “il dottore Rosa” uitstapt wiens eerste woorden (na hallo) waren “We do not have fancy cellar, but we have fancy vineyards and grapes, is more important”.
 
Dottore Rosa bleek de stiefzoon van de eigenaar te zijn. Hij was bovendien de oenoloog van dienst sinds 2000 (hij had eerst het vak moeten leren onder Giacomo Tachis en bij Argiano waar hij Solengo uit de grond heeft gestampt). De uitleg die we kregen was fantastisch, van kloonvariëteiten over aanplantingsstrategieën tot etiketontwerpen. De oogst was de dag voordien gedaan (was ook te zien aan Rosa, moet een leuk feestje zijn geweest) en terwijl we door de chai liepen was mijn dochter aan het rondspringen in de plassen Sassicaia druivensap terwijl ze aan iedereen die het wou horen vertelde dat het er stonk.
Na een rondleiding van anderhalf uur (waarbij we ook de nieuwe chai zagen, volledig ontworpen rond het gebruik van zwaartekracht en het beperken van interventies op de druiven), gingen we in een hoek aan een tafel zitten die met moeite 4 poten had, en kregen we le difese 2006 (75% sangiovese + 25% CS), Guidalberto 2006 (40% Merlot, 40%CS en 20% Sangiovese) en Sassicaia 2005 te proeven.
De
Difese was aangenaam om drinken, rijp fruit maar de bessen konden de alcohol niet wegsteken. Een lekkere drinkwijn maar ook niet meer.
De
Guidalberto was veel complexer. zwart en rood fruit met wat houttoetsen, goeie body maar vrij stevige tannines. Eigenlijk zonde om nu al open te doen, heeft nog wel enkele jaren nodig om helemaal 1 te worden.
De
Sassicaia 2005 was de overtreffende trap qua complexiteit, ik vond hem al ongelooflijk toegankelijk en kon zoals elke keer bij echt goede wijn de wijn niet thuisbrengen: Mijn smaakpapillen slaan telkens weer op hol, precies een superballeke, oh zwart fuit, neen rood fruit!, hout, vanille, koffie, eigenlijk een beetje dezelfde ervaring als bij het luisteren naar de song van Placebo.
 
Nog een leuke afsluiter, we zijn na het proeven de wijngaarden ingereden om een aantal aanplantingen te
bekijken (ook die waar ze testen doen met variëteiten, wijnstokken en olijven kris kras door elkaar) en toen vroeg Rosa waar we vandaan kwamen. Toen hij het antwoord hoorde zei hij: ” your
prime minister came here a lot, he likes our wine, we had some fun lunches and diners together…”

Clip: Placebo with Frank Black: “Where is my mind” 


21 gedachten over “Sassicaia. Harmonie wijn en muziek deel 1

  1. stukje en nog mooiere clip. Stukjes die je doen verlangen naar een wijn geven me steeds weer dat gevoel van, tja “Where is my mind”. Ik moet me dan steeds onder controle houden en zeggen. Carl, gisteren heb je toch ook een schitterende wijn gedronken en dat is ook zo.
    Gisteren heb ik namelijk mijn eerste fles L’Huisserie 2004 (de eerste oogst van deze locatie) van P. Alliet geopend. Wat was me dat…. Wetende dat ik nogal een liefhebber ben van Chinon en Cabernet Franc in het algemeen ben mocht deze jonge telg er toch zijn.
    Een donkerrode kleur met vooral zwarte bessen in de neus. Complexe wijn met een hoge acciditeit. Deze wijn was eigenlijk nog wat jong, maar ik heb me de bedenking gemaakt dat moest ik morgen doodvallen, dan heb ik het toch maar gehad. Luguber, nee toch.

    Ik ga morgen trouwens voor mijn 30e verjaardag met enkele vrienden eten in de Laurier en ik kijk er al reikhalzend naar uit want ik weet al dat Patrick (de chef) voor mij een Lafaurie-Peyraguey 1988 in petto houdt. Als rode wijn ging hij nog iets uit zijn kelder halen dat ik niet kende, dus ik ben nieuwsgierig.
    Meer nieuws hierover de volgende dagen.

    Ik heb trouwens even een link van deze blog op mijn Facebook-pagina gezet. Kwestie van reclame maken voor dit nieuwe, leuke initiatief.

    Like

  2. Die Placebo cuvée Frank Black is onbeschrijfbaar prachtig. Je voorkeur voor Sassicaia maakt me nu ook wel nieuwsgierig.

    Like

  3. Carl / collega-Chinon-liefhebber, waar heb je die Alliet gevonden? Huisserie is blijkbaar aangeplant in 2000 en ligt naast Chêne vert van Joguet. Mooie referenties voorwaar.

    Heb zelf wat magnums 2005 Joguet Chêne vert die nog jaren mogen wachten om te worden ontkurkt.

    Like

  4. Ik ben deze Alliet een klein half jaar geleden gaan halen bij le vin passion in Brussel. Aldaar heb ik ook een aantal Joguets (Clos de la Dioterie 2004 en een kleinere cuvée Les Petites Roches 2006) en Amiraults (La Coudraye 2006) gekocht. Vor wie lekkere Loirewijnen zoekt, zeker een aanrader.
    Ik zag dat daar ook nog magnums te koop zijn van Joguet Clos du Chene vert 2005 à 53 euro. Een aanrader?

    Like

  5. Genietend van een glaasje Carmes de Rieussec 2004, nog eens geklikt op de clip…dit is toch prachtig!

    With your feet in the air and your head on the ground
    Take this wine and taste it, yeah
    Your head will collapse
    If theres nothing in it
    And you’ll ask yourself

    Where is my wine

    Way out in my mouth
    See it swimmin ?

    Oooooh
    Oooooh

    Like

  6. Inderdaad prachtig nummer van grote mijnheren. Gisterenavond naar een concert geweest van Luc van Acker, The Schmutz en The Bollock Brothers.
    Van Acker, tja… allemaal covers dooreen gedraaid met eigen zang(schreeuw) en veel electronica, The Schmutz, 2x Love games en de rest was overbodig en The Bollocks…. eigenlijk beter dan vroeger; strak,(The Bunker, HDavidson,) en bij de aanvang van Horror Movies na een sterk gebracht Pretty vacant (Pistols) viel alles uit en na een kwartier(’t was al 02.15) naar huis gereden want de babysit zat te wachten….spijtig.

    Like

  7. @ carl een schitterende wijn natuurlijk maar ik vind dat wel wat duur. Ik kocht die aan 37 EUR bij devos wines in Torhout.

    Like

  8. Ik wil niet de lastigaard uithangen, maar wanneer ik de website van devos wines consulteer staat deze magnum daar wel aan 55 euro… Heb jij enige andere diensten moeten aanbieden om die aan 37 euro te krijgen?

    Like

  9. Ik ben terug van een meer dan geslaagd etentje voor mijn dertigste verjaardag. Zoals hierboven reeds vermeld dronk ik de Lafaurie-Peyraguey 1988, een werkelijk goddelijke sauternes en de verassingsfles was een (Coteaux du Languedoc) Chateau de la Negly La Cote 2006. Een Syrah-Grenache-Mourvedre blend en nu reeds zeer lekker. Een wijn die meer dan zijn mannetje stond naast een hertenfilet.

    Like

  10. maar ik wil meegeven dat er momenteel een promo is bij Carefour (GB??):
    3 flessen Chateay Verdignan voor minder dan 26€.

    HALEN !!!

    Like

  11. Convento Oreja 2004 Crianza (RP90) staat in reclame in de colruyt, spanje is een beetje onder vertegenwoordigd in mijn kelder dus voor mij één doosje graag, zeker als het ribera is

    Like

  12. Vinejo voor je gelukwensen maar ik verjaar pas den 18e. Ik deed alleen nu mijn feestje al omdat het anders zo net voor kerstmis valt en niet iedereen vindt dat even leuk.

    Like

  13. voor de leuke reacties, vooral Tienne moet dringend singer songwriter worden. Ik ga ook wat Rieussec kopen 😉
    Vinejo, super initiatief, heeft me zelfs even doen stilstaan bij meer dan muziek…..

    Net een flesje Tua Rita, perlato del bosco beëindigd over 3 dagen. Wat kan de combi sangiovese/CS toch geweldig zijn. Het wilde, krachtige van de sangiovese (70%) gecombineerd met het gestileerde, elegante van de CS (30%) where is my mind

    Like

  14. Leuk stuk! Ik heb direct mijn gitaar gepakt om het nummer in te studeren. Na veel spelen doet dat de mensen in mijn omgeving zich afvragen: Where is my mind? Soit.

    Like

Reacties zijn gesloten.