Lak aan de vorm

In mijn wijngarage lag al 4 jaar een fles te blinken die node geopend diende te worden. De intentie om ze te ontkurken had ik al regelmatig gehad, maar er was steeds iets wat me had tegengehouden.
De verzegelde flessenhals.
Het verzegelen van een wijnfles met was of lak geeft een prestigieuze indruk, maar meestal wekt het mijn wantrouwen wanneer men teveel moeite doet om er aantrekkelijk uit te zien. (Dit geldt trouwens niet alleen voor flessen). Komt daarbij dat ik me het gedoe met het wassen tsjoepsel verschrikkelijk ontzie.
Maar die middag had ik genoeg moed bijeengeraapt- en genoeg zin in een geëvolueerde Rhone– om de strijd met het laksel aan te vatten.
Het werd een memorabel treffen met de Gigondas ‘Le Primitif 2001. Wat comme il faut begon met een eerbiedig sneetje net onder de tweede inkeping, eindigde in een gevecht op het scherp van de snee, waarbij een keukenmes het zware werk deed en de stukken harde rode lak in het rond vlogen. Men kon zich terecht afvragen wie op een bepaald moment eigenlijk Le Primitif was. Open op deze manier een gelakte fles in een restaurant en de tafel naast je eet g
ebakken coquilles op een zalf van pastinaak, witte truffelolie en gestold kaarsvet.
Uiteindelijk slaagde ik erin de wijn te bevrijden van zijn beklemmende capsule en kon ik checken of hetgeen er in de fles zat de belofte van de nogal zwaarwichtige tekst op het aangehechte perkament (jawel, zie foto 2) kon inlossen.
Eerlijk gezegd, de inhoud kon me wel bekoren en was heel wat minder weerbarstig dan z’n omhulsel. Nog behoorlijk wat rood, zoet fruit, wat sousbois en een mooie kruidigheid. De licht bittere toets in de afdronk verhinderde echter puur drinkplezier.
De dag erna was er nog ¼ van de fles over en dat speet me oprecht. Het laatste kwartje van de fles was fabulous lekker. De bitterheid was volledig verdwenen en er bleef alleen dat zachte, mooi afgekruide rode fruit over.
Als de inhoud zo lekker is heb ik lak aan de vorm.
  

primitif

Primitif gigondas

 

20 gedachten over “Lak aan de vorm

  1. de folder van auchan staat online.
    Nie zo vet maar toch de oversteek waard.
    Tienne, inderdaad poujeau aan 17,.. minstens 2 eurootjes goedkoper dan Makro – Merci.
    Vlug mijn verlanglijstje maken en uitkijken naar 17/3.
    Joepie

    Like

  2. Overal is het al crisis wat de klok slaat…je kan geen ieuws kijken of krant openslaan of iedereen verliest zijn job, zijn geld, ….
    Dus een slim mens trekt dan naar een wijnveiling om wat koopjes te doen, ja , kust mijn ***
    Zo mogelijk af en toe nog duurder dan bij SYlvies, sommige mensen kennen de normale (“juiste ?”) prijzen toch niet.
    Een paar gokjes gedaan, wordt weer een periode vol verrassende proevertjes 🙂
    Daar kijken we al naar uit !

    Like

  3. Interessante gedachtenwissels van J. Robinson over de crisis, de invloed op de wijnwereld, mogelijke besparingen (minder gebruik van dure nieuwe eiken vaten, betonnen gistingstanks i.p.v. roestvrij staal,…).
    Het artikel is te raadplegen via de link.

    Like

  4. Very interesting! (altough I ordered some Clos des Papes 07…;-)

    @Jan: wij kijken uit naar de TN’s…

    @Bufallo: Oversteek waard? Naar mijn gevoel: zie volgend berichtje

    Like

  5. Nu ik toch bezig ben : nog een zeer interessante link die zeer aan te raden is, en niet enkel voor de foto’s : de wijnblog [i]Wine Terroirs[/i] van de Franse topfotograaf (en wijnfanaat) [b]Bertrand Celce[/b]. Zeer onderhoudend!
    Greetings.
    Link :
    Link:

    Like

  6. Zelfde fles gekocht (proeverij in de Colruyt, weet ge nog ?), maar al lang geleden opengedaan. Geen speciale herinnering meer aan. Beter gewacht dus

    Like

  7. alsof gij zo beschaafd zijt ! 😉

    @vinosteve: linke jongen, jij… (merci, ga morgen eens doorklikken)

    @gerten (de vlaamse primitief): Inderdaad!

    Like

  8. Voor de woeste worstelaars met wassen sluitingen:
    Een simpel scherp keukenmes opwarmen in een vlam en kijk: als het spreekwoordelijk mes door de boter!

    Like

  9. want heb juist ne 6-liter gekregen 🙂

    (bij een jeroboam onlangs lag heel de keuken vol was snippers)

    Like

Reacties zijn gesloten.