Chateau d Angludet

Chateau D Angludet, Margaux is een domein dat wat onder de radar acteert. Nochtans rangschikt wijngoeroe Robert Parker dit Chateau bij de “very good wines”. Dit is hoger geklasseerd dan Grand Cru Classés zoals Boyd Cantenac, Cantenac Brown, Dauzac, Labegorce Zede, Siran, enz…
Parker stelt dan ook dat de Cru Bourgeois Superieur status van dit domein perfect zou kunnen vervangen worden door een 5eme GCC.

De jaargang die ik van deze wijn dronk hoort eigenlijk thuis in dezelfde categorie. Under the radar.
1983 kwam na het mythische jaar 1982 en mist daardoor het volle licht van de schijnwerpers. De appellatie Margaux kreeg in 1983 nochtans het maximum van 5 sterren van Parker. Tropische temperaturen en hoge vochtigheid in augustus zorgden in bepaalde streken (Saint Estephe, Pauillac) voor overrijpe druiven en aantasting door schimmels, maar september was warm en droog, en ook in oktober had men perfecte voorwaarden voor een optimale rijping en pluk. De oogst vond plaats in perfecte omstandigheden, vergelijkbaar met die van het topjaar 1961. Voor de AOP Margaux was 1983 zelfs het meest kwaliteitsvolle jaar van het decennium.

Toeval wil dat ik van deze jaargang enkele flesjes d’Angludet op de kop kon tikken. Extra interessant was dat Parker deze wijn als één van de allerbeste Margauxwijnen van 1983 beschouwt (op het niveau van Chateau Margaux).

In hoeverre zijn de observaties en analyses van Parker correct? Mogen we ervan uitgaan dat zijn vaststellingen kloppen met de realiteit?

Wij namen de proef (sic) op de som.

 

Chateau d’Angludet, Margaux 1983

 

d angludet.JPG

 

angludet.JPG

Na openen onmiddellijk bos, putje, zwart fruit, mineraliteit (garage) en zelfs nog jonge, luxueuze houttoetsen. Even later een metalige geur. Oeps. Dit had ik onlangs met een Tour du By (Medoc) 1976 ook. Ik vreesde toen dat de wijn na een kortstondige glimp van leven voor eeuwig de geest had gegeven. Maar verrassend genoeg verrees de wijn uit zijn… glas.
Ook de Margaux 1983 kende deze wonderbaarlijke wederopstanding.
De neus werd steeds complexer, grafiet, specerijen, cacao, dadels, chocolade.
En dan het eerste slokje.

Oh man.
Dat mijn tong dit mag meemaken. Deze zachte streling. Die Bourgondische finesse.
Denk aan een kat die op de nok van het dak balanceert. Dat subtiele evenwicht. Het gracieuze. Die souplesse.
Chateau d Angludet 1983 zou elke wijnliefhebber moeten proeven. Om dan eindelijk tot het besef te komen dat goede Bordeaux wel dégelijk vele jaren nodig heeft.
Om in te zien dat wij met ons allen veel wreder zijn dan Koning Herodes ooit is geweest.
Want… elk weekend wordt er in tal van Vlaamse huiskamers een kindermoord gepleegd.
Zovele flessen die jaren te vroeg worden geopend. Flessen in hun prille jeugd of adolescentie. Flessen die worden geofferd en dan stug en grillig het tijdelijke voor het eeuwige inruilen. Wijnen in volle ontwikkeling, pubers nog, die na een onstuimige jeugd nooit meer de kans zullen krijgen te tonen wat voor mooie, evenwichtige volwassenen ze zouden geworden zijn.

Noot: Dit heb ik nog nooit eerder gedaan. Ik heb het laatste restje van de fles door een koffiefilter in mijn glas gegoten. Een nutteloze poging om nog een extra slokje van deze sublieme wijn te drinken. Zowel geur als smaak waren volledig verkoffiefilterd.

13 gedachten over “Chateau d Angludet

  1. Er bestaat rechtvaardigheid.
    Als je zo mooi en gepassioneerd over wijn kunt schrijven, dan is het volstrekt gerechtigd dat je zo’n flessen tegenkomt op je wijnweg.

    Like

  2. Dat metalige/ijzer doet me ook altijd schrik krijgen….. gekookte groenten ook. Knap verhaal!
    Melitta filter? 🙂

    Like

  3. Maar Vinejo, om in de katmetafoor te blijven, weinig katten blijven lang leven, hoe gracieus ze zich ook op het dak voortbewegen (mooie vergelijking trouwens!). Het grootste deel Bordeaux’s die gekocht worden, hebben niet het niveau Angludet, maar mensen proberen ze toch te bewaren (vroeger meer dan nu, vermoed ik). Veel Vlaamse wijnkelders zijn begraafplaatsen. Maar je hebt gelijk, er zijn een happy few Bordeauxwijnen die op zeer oude leeftijd (29 jaar hier!) wonderlijk zijn. Ik hou er ook van.

    Like

  4. Ik vrees dat je gelijk hebt voor wat betreft die kelderlijken. Anderzijds, misschien is men wat verleerd om oudere wijnen te kunnen appreciëren? Het is wel een leerproces hé. Tien jaar terug had ik nooit zoveel van deze fles kunnen genieten als nu.
    Ik moet wel nog aangeven dat de fles bewaard werd in pérfecte omstandigheden.

    Like

  5. Bij wijnen op leeftijd zijn het vaak tertiaire aroma’s, iets wat zeker niet door iedereen gesmaakt wordt. Simpelweg omdat veel mensen het ook niet kennen en onbekend maakt onbemind nietwaar?
    Tenzij je veilingen afgaat of een kennis hebt met een goede kelder ben je dus gedoemd om kindermoorden te plegen en pubers leeg te drinken (of zo zal mijn slotpleidooi toch gaan). Maar tot die dag gaan we ons dan ook wentelen in hun onrijpe tannines, jeugdig fruit en vaak ongebalanceerde afdronk.
    (Plop) Kijk… een Barolo van 2008 mwahahahaa

    Like

  6. Jo, het doet me deugd dat jij ook met “verouderen” meer en meer een goed belegen oude wijn kan appreciëren.
    En diegenen die beweren dat er vandaag geen wijnen meer worden gemaakt die kunnen bewaard worden schieten volgens mij volledig naast het doel.
    Onlangs haalde ik nog een kleine Bordeaux boven van 79.Hij was gewoonweg nog prachtig.
    Ook nu leg ik in mijn kelder nog minder gekende domeinen die ik zo al 20 jaar tot 25 jaar heb gegeven.

    Like

  7. Vandaag las ik toevallig dit: Peter Sichel kocht het domein in 1961. Het domein was toen geheel vervallen…De wijn behoort nu opnieuw tot de beste van Cantenac. (Hubrecht Duijker/Michael Broadbent).
    1961 was blijkbaar HET topjaar voor 1983. Ik breng de volgende keer echt maar één flesje meer mee ! ;-))

    Like

  8. Noot: Dit heb ik nog nooit eerder gedaan. Ik heb het laatste restje van de fles door een koffiefilter in mijn glas gegoten. Een nutteloze poging om nog een extra slokje van deze sublieme wijn te drinken.
    Een tip om misschien de restjes (droesem) in te vriezen en bij een of andere lekkere stoofgerecht te gebruiken.

    Like

  9. Hallo,
    Ik heb nog een 11 tal flessen chateau dÁngludet uit 1983 liggen. Aangezien ik niet zo´n oude wijnliefhebber ben wil ik ze graag ruilen tegen jongere wijn(of evt. verkopen)
    In afwachting, groet,
    Peter van Zeeland

    Like

Reacties zijn gesloten.