Heevie Teusted Football Edition

Vorige vrijdag beleefden we een speciale editie van Heevie teusted bij PvdW op de Wijnzolder: Heerlijk lekkers in het glas, Nederland – Spanje op groot scherm. Een van de spectaculairste wedstrijden ooit werd begeleid door een resem quasi even spectaculaire wijnen…

image.jpg

image.jpg

Wit
1. Domaine Vico 2011, cuvee 1769, Corsica
Bij aanvang een licht animale toets, eerder vol maar toch fris, eerst dachten we zelfs aan Noordelijke Rhone, perzik, abrikoos, prachtige starter. 88
2. Eva Fricke, riesling 2009
Hier was de druif wel onmiddellijk herkenbaar, zeer minerale neus maar zo mooi door mollig fruit omringd, heel mooi in balans, appel in de afdronk. Deed me denken aan Laquai en later aan Franzen uit de Moezel. 88
3. Denis Clair Puligny Montrachet La Garenne 2009
Speciale neus met gerookte toetsen en.. rauw vlees (dixit Vincent). Rijke maar toch discrete wijn, edel, in de mond herkenbaar chardonnay maar dan in zeer elegante versie. Exotisch fruit in de lange afdronk 92
4. Domaine Macle, Cotes de Jura 2004
Belachelijk jong voor een 10-jarige, naast de obligate nootjes ook verrassend veel fruit (rijpe perzik), een schitterende wijn van een topper uit de streek (die naar ik toevallig dezelfde dag vernam nu ook door Olivier Boutelegier wordt ingevoerd-hoera)
92

image.jpg

Rood
1. Laquai Lorcher Bodental Steinberg, Spatburgunder, Rheingau 2005
Agrume en floraliteit in de neus. In de mond zijdezacht, weer het florale en rood fruit. We dachten aan een nieuwe wereld pinot noir maar het bleek een hele mooie Erstes Gewacchs. 90
2. Ferry-Meunier, Latriciėres Chambertin 1999
Herkenbaar al geouderde Bourgogne, eerst roosjes, dan tertiaire toetsen met champignons, leder, mooie minerale toets. Zeer fijn in de mond, fluweel, pure elegantie. Perfect op dronk, zeker niet langer wachten. Top. 93
3. Colona Ducale, Amarone della Valpoliccella 2009 (?)
Alweer zo n elegantie, we dachten eerst nochtans aan een Noordelijke syrah. Zéér zuiver en fris, schitterende wijn van een coöperatieve. 91
4. Prieuré de Saint Jean Bébian, Coteaux de Languedoc 1997
Beetje koffie, rozijntjes, wat Bandol-achtig. Er zat wel mourvedre in, maar ook syrah en grenache. Wel over zijn hoogtepunt heen maar toch nog goed genietbaar. 87

image.jpg

5. Marques de Grinon, Dominio de Valdepuso syrah 2002
Een wijn gevinifieerd door Michel Roland, misschien was dit de reden dat we in Frankrijk zaten. Frisse neus met peper, medicinaal, cabernet-gevoel, kruidig, eucalyptus, zwart fruit. In de mond veel extractie maar toch niet te zwaar, zacht en chocolaté, cassis ook, nog wat tannines op t eind. Grote verrassing toen dit een Spaanse syrah uit de buurt van Toledo bleek te zijn, de allereerste Vino De pago zelfs. Schoon. Op het scherm werd Spanje vernederd maar hier werd alvast de eer gered. 90-91
6. Chateau Soutard, l’ Honneur des Presses 1998 Saint Emilion
De perswijn van Francois de Ligneris. Marsepein, amandel, lactische toets, koffie, kersen. Deed me wat aan een Bordeaux Supérieur op leeftijd denken. 83
7. Chateau la Croix de Gay, Pomerol 2004
Chicorei, koffie, nogal ostentatief in de neus (niet fijn), Ook in de mond nogal onbehouwen, scherp, ruw. Ontgoochelend voor een wijn uit zulke een topappelatie.
86
8. Chateau Lafon Rochet 1996
Dit is ander stuff. Fantastische neus, met fijne houttoets, zwart fruit en bos, champignons, zoethout, zeer aantrekkelijk. Ook in de mond zeer nobel, wel nog tannines maar perfect rijp, een van de beste Lafons die ik al proefde (naast de 2003). Parker heeft blijkbaar deze wijn totaal onderschat met zijn 86- 90 score. Va, ons kreeg ie een, jawel, welverdiende
92
9. Domaine Tempier Cabbasou 1988 uit magnum
Als enige heb ik deze niet blind geproefd (pvdW had me dit eerder verklapt) dus ik moest proberen mijn enthousiasme wat te temperen. Hoewel, het enthousiasme van de anderen was zo mogelijk nog groter. Ik dronk deze wijn al eerder maar nooit was hij zo – en ik wik mijn woorden- groots als deze avond.
Een bijna onbeschrijfbare neus, niet omdat er zovéél aroma s waren, gewoon omdat je geen woorden vond om het gevoel te omschrijven bij het ruiken aan deze wijn. Ik probeer het toch, met alle menselijke beperkingen die me eigen zijn. Een minerale (jawel, niks animaal!) neus, ik zou het zelfs chalky durven noemen. Zoethout ook, grafiet, floraal, munt, edelmetaal (goud! – omdat ijzer zo pejoratief klinkt) lavendel, muskaat, laurier, peper, bos. Sommigen roken hier zelfs Pomerol in, en ik kon dit bijtreden. Ook in de mond allesbehalve op zijn einde (men kon niet geloven dat deze wijn meer dan 25 jaar oud was), heel lang en evenwichtig, fris, zacht. Deze wijn evenaarde het vijfde doelpunt van Holland. Ook die goal van Robben was om te bleiten, zo mooi…. 96

image.jpg