Hartverscheurende wijn van duizelingwekkende genialiteit

Wat krijg je als je drie wijnbloggers en een professioneel wijnlurker rond een tafel plaatst?
Veel flessen, veel glazen, veel genot, de occasionele blote reet, maar vooral… veel te weinig tijd. De tijd vliegt in zulke omstandigheden namelijk nog sneller en meedogenlozer dan we in ons gewone leven al ervaren…

Het begon onmiddellijk goed. De champagne van Boulard (Les Rachais 2004) raakte ons diepste gemoed. Vinama vergeleek deze parelende parel met een iéts lichtere versie van de Bollinger Grande Année die hij op het domein ooit dronk. En ook voor mezelf was deze knaller een sensatie. Nooit zulk een complexiteit gevonden in een schuimwijn. Aards, nootjes (niét oxidatief), zacht en lang in de mond, te lekker om uit te spuwen maar ook te lekker om in te slikken. Dus liet ik hem maar smelten op de tong.
Een 96/100, er zijn minder mooie starts gekend in de geschiedenis van de wijnproeverijen (ik denk hierbij aan die ene keer dat een slok van de eerste rode wijn werd uitgespuwd in de karaf van de volgende)

We hadden niet verwacht onmiddellijk dit niveau nog eens te halen, maar dat was buiten Vinama gerekend. We kregen een witte wijn met aroma’ s die duidelijk richting sauvignon blanc gingen, maar dan zo compex en rijp (limoen!) dat we gingen twijfelen of hij wel Frans was. Een Nieuw Zeelandse topper? De wijn bleek Nieuw noch Oud –Zeelands maar was wél een topper.
Op 19 december 2008, de dag nadat Didier Dageneau stierf ten gevolge van een dramatisch ongeluk met een ULM –vliegtuigje, was iemand zo pienter om snel enkele van zijn wijnen te bestellen – in de wetenschap dat deze behoorlijk prijzige sauvignons al snel nog duurder zouden worden. En bij het degusteren twee jaar later bleek de Pur Sang 005 een waar genot en vormde hij het bewijs dat de cultstatus van deze wijnbouwer meer dan terecht is. (94/100)
De Fieuzal Blanc 05 die de enthousiaste Peter V ons daarna aanbood, nochtans een klassieke Pessac van zeer mooie makelij, had het wat moeilijk na de vorige klepper. Maar wanneer juffrouw Hanssen voorbijkomt na de passage van Dina Tersago valt ook Evi’ s schoonheid wat minder op… (89-90/100)

Volgende keer: De bleke rosés, de blinkende rode en de blote reet.
U bent gewaarschuwd.

 

pur sang.jpg

 

 

9 gedachten over “Hartverscheurende wijn van duizelingwekkende genialiteit

  1. Dat van die blote reet zal ik niet licht vergeten! Ik ben overigens al dagen aan het tobben waar en wanneer deze ontbloot zou kunnen worden. Los van de existentiële vraag of we dit de mensheid aan willen doen uiteraard… 😉
    Ben al wreed benieuwd voor deel 2.
    Pvo

    Like

  2. Fijn om te lezen dat Pur Sang 2005 een schot in de roos was. Ik heb die ook liggen. Hebben jullie als experten enig idee over het verouderingspotentieel?
    Hoe jammer ook denk ik niet dat er veel zal veranderen in het domein Dagueneau. Zijn zoon Benjamin hield zich al een paar jaar bezig met de vinificatie. Dat bleek ook toen ik twee jaar geleden op het domein was. Ik heb hierover toen op deze blog iets geschreven.
    Wie in de FAV van een tijdje geleden Colombo Les Gravières Crozes-Hermitage 2005 kocht, mag stillekesaan denken om hem te kraken.Wel even de tijd laten in het glas of in een karaf.

    Like

  3. Pur Sang was idd een schot in de roos maar ik voel me niet echt een sauvignon blanc -expert 🙂 Iets zeggen over het potentieel is dus moeilijk, maar als de wijn perfect wordt bewaard denk ik dat ie makkelijk nog 5 jaar kan ouderen. Of meer, I don t know… En of ie nog veel beter kan worden weet ik ook niet..
    Ik zocht trouwens nog eens jouw stukje uit 2008 op en besef nu pas dat jij waarschijnlijk Wim bent van Wijnkennis? Ik geef hier even de link (want je bent precies te verlegen om dit zelf te doen ;-))
    http://www.wijnkennis.be/
    En ook gevonden ondertussen, je nieuwe blog, zeer leuk om lezen:
    http://bottle-case.com/
    Ik plak hier nog even je mooie stukje van twee jaar terug, eventjes retroactief lekkerbekken…
    Beste allen,
    ben net terug van een weekje Loirestreek. Naast zwembaden, kinderboerderijen edm hebben de lieve dames van het gezelschap ons even toegelaten om de kanten van Sancerre en Pouilly-fumé op te zoeken.
    En wie niet waagt, niet wint. Eergisteren belde ik naar Didier Dageneau om te vragen of we het domein even mochten bezoeken. Een lieve dame antwoordde en meldde ons dat we mochten aansluiten bij de dégustation van 14u. diezelfde dag.
    Euforie maakte zich van mij meester. Het is alsof je eens belt naar Ausone of Domaine de la Romanée Conti om te vragen of we eens mogen binnen springen en horen dat dat kan.
    Nu, vooraf had ik er niet veel van verwacht. De wijn zou wel fantastisch zijn maar we zouden hoogstens tegen betaling een paar druppels Silex of blanc de fumé mogen opsnuiven.
    De euforie na het bezoek was dan ook onbeschrijflijk. We werden ontvangen door de zoon van Didier Dagueneau, Benjamin. We waren in het gezeschap van drie Fransen, waaronder één sommelier die er veel zoniet alles van kende. De kerel toerde de streek rond met de fiets.
    Terug naar de dégustation. We werden onmiddellijk in het Walhalla binnengeleid, de kelder (of eerder: gekoelde loods) en daar lagen ze voor ons: 120 vaten Sauvignon blanc 2007, klaar om door de meester te worden geassembleerd. Didier Dagueneau kweekt de Sauvignon blanc op zes of vijf soorten percelen en we mochten eens proeven (lees: een serieus glas drinken van …) elk perceel. Woorden schieten te kort, amen. Het was schitterend. Van de calcaire naar de Silex naar de Mont damnés (in Sancerre) (een helling waar de wijnstokken op een helling van 65 graden groeien). Elke wijn had zijn eigenheid maar allemaal waren ze zonder meer schitterend. Ik waande me even de Kermit Lynch. Alles was natuurlijk 2007 en de uiteindelijke assemblage moest nog gebeuren (alleen al de idee dat ik zoveel moois nog zou moeten mengen en mogelijks verkwanselen maakte wat ongemakkelijk). Dat gebeurt puur op smaak door de grootmeester zelve (de Franse medeproever had het over de main de dieu, wat overdreven was maar ik kon me er iets bij voorstellen).
    Daarna en alsof dat nog niet genoeg was liet den Benjamin alle, maar dan ook àlle 2006 de revue passeren: Mont Damnés, blanc de fumé, pur sang, pur silex en als klap op de vuurpijl: de Astéroïde. Deze fles die aan de weeggeefprijs van 440 EUR op het domein werd verkocht, werd voor onze ogen ontkurkt voor uw dienaar (maar vooral voor de Franse sommelier).
    En het waren niet de verdamphoeveelheden die je meestal krijgt maar wel serieuze glazen.
    Met plezier kochten we een kistje Blanc de fumé.
    En by the way: 2005 is ook hier – dixit den Benjamin – een fenomenaal jaar, net als 2007. Toen ik vroeg wat er nog was van de 2005, was het antwoord echter ietwat ontgoochelend: “rien monsieur”.
    Daarnaast onderhield de man ons over de familiegeschiedenis, de werkwijze, de experimenten van zijn vader enzovoort en hij maakte tijd voor ons. Schitterend.
    Daarnaast nog volgende zaken gekocht in den plaatselijke Intermarché: Cantemerle 2004 (16 EUR). Colombo Crozes-Hermitage (10 EUR), Dame de Montrose 2004 (14 EUR). Ook nog te krijgen: Lafont Rochet 2001 (15 EUR), Chasse Spleen 2005 (19 EUR), Pichon Baron 2002 (42 EUR), Pontet-Canet 2004 (29 EUR) enz. maar het vakantiebudget was toen al op en we werden terug op de kinderboerderij verwacht (wat ook heel plezant was trouwens).
    Sommige van de wijnen van Didier Dagueneau zijn te krijgen bij Boutelegier in Brugge en in Brussel passion du vin.
    Vele groeten en hopelijk kunt u nu even niet verder door jaloersheid (of blijdschap omwille van zoveel wijngenot van een collega-blogger).
    Wim

    Like

  4. Een topavond of moet ik dag zeggen want 10 uur lang zeveren over wijn en ondertussen maar flessen blijven opentrekken…..
    De Pur Sang is geen wijn om heel lang weg te leggen. De 2005 is nu perfect op dronk en je kan nog een jaar of twee/drie laten liggen maar waarom zou je dat doen.

    Like

  5. Dank je wel Vinejo en Vinama. Maar neen, ik ben niet die Wim. Je mah het een beetje westelijker haan zoeken en heel wat minder professioneel bezig met wijn.

    Like

Reacties zijn gesloten.