Hosanna! King Crab rules!

Lobsters of all seas, beware! King Crab is takin’ over!!

In mijn miezerige en bepaald onbeduidend leventje van verwend westers wijnconsument heb ik af en toe wel al genoten van een stukje kreeft, maar nog nooit scheerde mijn enthousiasme aangaande het verorberen van dit zeegedierte extreem hoge toppen.

Gisterenavond heb ik echter the real thing geproefd. Pedro van Partie en Goutroux bereidde ons een weergaloze King Crab.
Het maandaggevoel was sneller verdwenen dan de gemiddelde automobilist na het wegmaaien van een aantal zwakke weggebruikers. Zelfs mijn dochters (in normale omstandigheden al verontwaardigd walgend bij aanblik van een halve mossel) smulden alsof hun jonge leventjes ervan af hingen. Het bevredigen van basisbehoeften kan wel degelijk voor hedonistische momenten zorgen.
Uiteraard had ik de wijn erbij bedacht en was dit een ideaal moment om iets uit te testen. Een chardonnay, dat was zeker, maar… houtgelagerd of niet?
Wij namen de proef op de sommelier. De Yalumba unwooded 2006 was voor mij de lekkerste wijn, zeer mooie fraicheur en puur fruit, maar de Mondavi Woodbridge, nochtans een stuk commerciëler, paste door zijn vollere smaak nog iets beter bij de g
egrilde kingkrabpoten met kruidenboter, rucola en risotto met saffraan.

yalumba

mondavi

Het hoofdgerecht was van hetzelfde niveau. Ook hier was er een interessant experiment. Het lamsruggetje met broccolisla, gepofte aardappel gevuld met geitenkaas en pompoen liet ik begeleiden door een Pomerol en een Canon Fronsac uit hetzelfde jaar, 1995. Zou de minder gerenommeerde subappellatie bewijzen dat ze soms dezelfde kwaliteit kan leveren als de topappellatie? In dit geval, neen, driewerf neen! De Vrai Canon Bouché had nog wel een bescheiden korfje rood fruit in petto en was op zich eigenlijk niet onverdienstelijk, maar naast de Chateau Certan Giraud 1995 verdween deze wijn in het pure niets. Perfect bij het gerecht, maar op zich een wonderlijke wijn, met florale aroma s en een fluwelen mondgevoel. Ik kende de wijn van naam, maar groot was mijn verbazing toen ik wat meer informatie zocht. Certan Giraud was de voorloper van het huidige Chateau… Hosanna

Halleluja!

 hosanna!

 

Een gedachte over “Hosanna! King Crab rules!

  1. en dan bedoel ik zowel het eten als de wijnen.
    Heb aan Certan-Giraud ook een goede herinnering (enkele jaren geleden gedronken, en goed bevonden).

    Iets anders voor de Barolo-fanaten-die-toch-hun-broek-niet-willen-scheuren:

    bij Licata staat deze maand de Ceretto Barolo Zonchera aan -25 % korting (elke maand staat een andere wijn aan -25%). Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen: lekker lekker lekker.

    En betaalbaar: van 32,50 € naar 24,38 € !

    Heel veel Barolo voor niet bijster veel geld (in vgl m de grote jongens). Is de ‘instapBarolo’ van dit huis. Maar h alle karakteristieken van de topBarolo’s, alleen wat minder intens.

    Like

Reacties zijn gesloten.