Spanning en spektakel

“Dat zeggen ze allemaal, maar van zodra een wijn meer dan 95 punten krijgt van Parker is m’n stock uitverkocht…“
Het antwoord van wijnbroker Dirk Grandry op m’n schaapachtige opmerking over wijnen met een hoge Parkerscore (“niet dat ik er zoveel belang aan hecht maar ben er wel nieuwsgierig naar…”) was zeer ad rem en behoorlijk to the point.
Er bestaan oprechte non-believers als het over Parker gaat, maar velen die er meewarig over doen zouden zelfs een afspraak met Cameron Diaz (of Johnny Depp) afzeggen voor een wijnavondje met een 100/100 van Parker op het programma.
Je kan zeggen wat je wil over old Bob, je kan hem een blaaskaak vinden of een McDonalds adept met een smaakpallet dat door kilo’ s donuts en liters cola is beïnvloed., maar…

* Parker is al meer dan 25 jaar intensief met wijn, meer specifiek met Bordeaux bezig.
* Parker is een groot liefhebber van Bordeauxwijnen, in sommige tasting notes stelt hij letterlijk dat men in geen enkele andere streek zulke wijnen kan maken.
* Parker heeft sedert 25 jaar élke grote wijn geproefd, zowel in zijn jeugd als na enige of meerdere jaren evolutie. Zou het niet kunnen zijn dat hij er al iets van begint te kennen? Wie zijn wij om aan zijn oordeel te twijfelen?
* Parker is de enige man ter wereld die al alle 100-punters geproefd heeft.
smilie5

* Parker heeft ook een ongelooflijke kennis over de oogstjaren in Bordeaux, dit kan je nalezen in zijn boeken.
* Parker schrijft heel beeldend en aantrekkelijk, lectuur van zijn schrijfsels doet je verlangen naar een lekker glas wijn. 
* Al dat gedoe over ‘Parkerwijnen’ waarmee men opgeblazen, over-geëxtraheerde, supergeconcentreerde en over-geboiseerde fruitbommen bedoelt is heel erg hard aan het haar getrokken. Er zijn genoeg zijdefijne wijnen die van Nonkel Robert een topscore toebedeeld krijgen.

En natuurlijk is Parker ook maar een mens. Zal het hem soms te doen geweest zijn om het commerciële. Zal hij wel eens een puntje extra hebben gegeven omdat de dochter van de wijnbouwer zo lief naar hem lachte. Kan hij op één dag geen 200 wijnen objectief beoordelen. Heeft hij een smaakpallet dat enkel volledig correspondeert met dat van zichzelf. Is hij er de oorzaak van dat de echte liefhebbers de allergrootste wijnen nooit meer te drinken krijgen.
Maar dit is de maatschappij waarin we leven. En de aandachtige lezer en ontdekker vindt wel degelijk nog waar voor z’n geld in Parkers boeken. Die trouwens een prachtige leidraad zijn voor de (beginnende) wijnliefhebber.

Maar het ging over die 100/100. Uiteraard kan het proeven van zulk een wijn niet anders dan ontgoochelen. Het dichtst dat ik erbij kwam was een Rieussec 2001(net geen 100 van RP, wel van WS). Was fantastisch lekker, maar moest dit een 97, 99 of 100 zijn? Ach, dit is subjectiever dan het oordeel van de paus over de bijbel, maar het maakt alles wel een stuk spannender, leuker, interessanter.
Bij Dirk Grandry kocht ik onlangs een wijn, Espectacle, waarvan de vorige jaargang 99/100 haalde. Niet beoordeeld door Parker, wel door één van zijn vennoten. Uiteraard was dit oogstjaar sneller uitverkocht dan de ijsblokjes in de hel. Maar Grandry had nu de 2005 binnengekregen die ik aan een gunstprijsje kon kopen (ahum, 65€). Deze wijn werd nog niet gequoteerd door Parkers team. En 2005 is in Monsant minstens even goed dan 2004…Wie weet zelfs goed genoeg voor dat mythische puntje extra?

Maar wachten op de score was te moeilijk. Toen KK niet zo toevallig langskwam wouden we wel eens de proef op de som nemen.
Monsant is een buurappelatie van het bekendere (en overhypte) Priorat.
De Espectacle 2005, vervaardigd door hetzelfde team als dat van Clos Mogador, is gemaakt van 100 jaar oude garnachastokken die op een bijzonder steile helling groeien.
KK, die de wijn blind proefde, vroeg zich direct af of er grenache inzat. STERK! Maar voor de rest leek ie niet zo enthousiast. Uiteraard deed ik zelf ook heel gewoontjes over de wijn (wou zeker niet beïnvloeden) maar ik loofde wel z’n zachte rijpheid en z’n mooie afdronk.
Uiteindelijk konden we beiden de kwaliteiten van deze Spanjool wel herkennen, maar in de Zuidelijke Rhone maakt men wijnen van deze kwaliteit voor een derde van de prijs. Toen ik de tweede dag het restje opdronk vond ik plots zelfs een licht bittere toets. Benieuwd wat Parkers punten zullen zijn, voor ons was het alvast een goede negentiger, maar allesbehalve de maximumscore.
we genoten op zijn minst evenveel (of zelfs meer) van de
Sociando Malet 1989 die KK meebracht. Schitterend versmolten maar nog vijf jaar toekomst.
Als aperitief hadden we ons tegoed gedaan aan een fantastische St Aubin 1r cru van F&D Clair (met dank aan PvdW voor de gouden tip), tussenin dronken we ook nog een bijzonder knap gemaakte Cahors van Belgische makelij, de Harmony van Chateau de Cessac. Volle,  rijpe, krachtige wijn met mooie houttoetsen en veel concentratie.
Een echte Parkerwijn dus….

espectacle

11 gedachten over “Spanning en spektakel

  1. De uitspraak “sneller uitverkocht dan de ijsblokjes in de hel” verdient een barokke kader en een ereplaats aan de muur der sterke taalvondsten.
    Overigens ben ik het (zoals je wel weet) volledig eens met je appreciatie van Parker. Natuurlijk komt het bovendien goed uit dat het tegenwoordig “bon ton” is om Parker af te kappen. Kunnen we lekker weer dwarsliggen…
    Alleen één klain punt van kritiek aan Parkers adres: ik blijf het moeilijk hebben met zijn scheten latende hond.

    Like

  2. is nu eenmaal één van de grote neuzen van de wijnwereld en ik geloof inderdaad dat hij oprecht van wijn houdt. En wie een klein beetje van Amerikaanse politiek kent weet ook uit welke hoek de wind komt, wel degelijk gericht op de bescherming van de consument, een nobel doel uiteraard. Helaas heeft Parker een klein microobje wakker gemaakt (en ik denk niet dat het zijn bedoeling was): de hebzucht. Wie zijn boeken en site doorpluist vind honderden goedkopere en lekkere wijnen die zeer goed scoren, maar waar niemand over praat (85 à 90/100), maar die een voortreffelijke prijs/kwaliteit opleveren.

    Like

  3. Eerst en vooral: Mooi stukje, met een evenwichtig en eerlijk oordeel.

    Zoals PvdW hierboven zegt is het in de mode om Parker af te kraken. Een gemakkelijk slachtoffer om snel vriendjes te maken. Ik heb echter niets tegen Parker als persoon of als wijnkenner, maar wel tegen zijn invloed. En dat is iets waar hij zelf echter niet veel aan kan doen. Wat mij betreft is hij er trouwens zelf het grootste slachtoffer van.

    Mijn probleem met Parkeriaans is dat het beperkend werkt voor de geïnteresseerde wijnliefhebber. Aan de ene kant wordt het veel te duur om wijnen die hij hoog scoort zelf te proeven en aan de andere kant worden wijnen die hij niet of laag scoort naar de achtergrond geduwd en zijn ze soms moeilijk te vinden. Ook de tegenreactie om alles wat Parker geproefd heeft met de pest te labellen is in hetzelfde bedje ziek.

    Maar al deze zaken zijn eigen aan het systeem. Iedereen wil scores en iedereen wil wijn drinken die goed scoort (ik ook), al is het maar om het geweten te sussen bij het neertellen van die hoge bedragen. Gary Vaynerchuk van WLTV zegt ook elke keer dat scores niet belangrijk zijn, maar hij kan het zelf niet laten van te scoren en 90 % van de wijnen in zijn show zijn 90+ wijnen.

    Ik vind het gewoon jammer dat zoveel lekkere wijn aan onze neus voorbij gaat omdat geen van de groten ze gequoteerd heeft. En ze dus commercieel minder interessant zijn.

    En net zoals zoveel zaken dezer dagen zijn het de symbooldossiers die het moeten ontgelden.

    Groeten,

    Maarten.

    PS en nee Vinejo, ik ben noch journalist noch handelaar.

    Like

  4. én zeer juist.
    Misschien maar best dat niet álle wijnen door Parker ontdekt worden. Het kan ons alleen maar motiveren om zelf te blijven zoeken naar nieuwe ontdekkingen en verrassingen. Niks leuker toch?
    Ik hou echter mijn hart vast voor het moment waarop Parker een Bandol eens 100/100 geeft. Ze zijn al zo duur zonder Parkers invloed. ( En wees maar zeker, als ie ze allemaal zou proeven zou er nogal wat met punten gesmeten worden)

    Voor wat betreft de ps:
    Ik vroeg me dit gewoon af omdat het als particulier toch bijzonder moeilijk is om een oogstjaar in het algemeen te beoordelen? Hoeveel wijnen drinken wij ervan in de eerste 5 jaar? Ik begin nu een idee te krijgen van 1997 en 1999. Voor 2000 heb ik soms mijn twijfels, 2001 toont zich ook soms zeer dubbelzinnig, 2002 met hoge hoogten maar ook dieptepunten, 2003 kan eveneens zowel ongelooflijk meevallen als ontgoochelen. Zoals je zei, soms moéten we wel vertrouwen op de professionals. En dan is het idd zoeken naar de gulden middenweg of naar de proevers die je het meeste vertrouwen schenken. En daar is bvb Suckling voor mij niet bij…( en ik begin ook ernstig te twijfelen aan la revue des vins de France na lezen op LPdV hoe de journalisten als het ware verbroederen met de kasteeleigenaars…maar dit zal mss ook voor RP gelden..?)
    Oké, ‘ t Is duidelijk.
    EIGEN smaak eerst dus !
    Maar hoe goed kunnen wij (de toekomst van ) een wijn beoordelen?
    Op gevaar af van een nieuw symbooldossier…

    Like

  5. vind ik dat het belangrijk is om uit te vinden welke proevers je het meeste liggen. Elk palet is immers persoonlijk en sommigen liggen je meer dan andere. Zo heeft Van Der Auwera echt toch wel een andere smaak dan de mijne, en dat is geen waardeoordeel, het is gewoon anders. Als je van proevers een idee hebt over hun smaak heb je een referentiekader. Zo ligt de smaak van Jancis Robinson mij veel meer dan die van Parker, maar kan dat voor iemand andere helemaal het tegenovergestelde zijn.

    Like

  6. Parker heeft ongetwijfeld zijn merites.
    Het ligt voor de hand dat iemand aangetrokken wordt door een score in de 90 punten en niet eens de moeite zal doen om iets in de zeventig te gaan proeven.

    Twee problemen echter: al wat Parker aanraakt verandert in goud. Daarvan zijn voorbeelden genoeg.

    Het risico is dat je je gaat afkeren van een goeie wijn, omdat hij plots verdubbelt van prijs.

    Het andere probleem is typisch Amerikaans. Er wordt nog slechts naar de score gekeken en die wordt niet geïnterpreteerd. Men koopt een 93-punts wijn ten koste van een 91-puntswijn en men vraagt zich niet langer af wat die nuance van twee luttele percentjes eigenlijk betekent.

    Daarmee gaat de betekenis van wijndegustaties compleet verloren, namelijk het uitzuiveren van de sample waaruit je gaat kiezen volgens eigen smaak, inzicht en vermogen.

    Het lijkt me dat, wie zich te sterk laat leiden door Parker, dan ook een flink pak waardevolle wijnen zal missen.

    En hetzelfde geldt natuurlijk evengoed in meerdere of mindere mate voor RVF, Decanter , Winespectator en de anderen.

    Like

  7. Ook jij hebt gelijk, Vinejo, als particulier kun je nooit een wijnjaar ten volle evalueren. Je kunt wel een idee krijgen van welk wijnjaar je meer ligt: het hete 2003, het subtielere 2004, het dure topjaar 2005, … Maar ook dit blijft beperkt tot een bepaalde appellation, streek of land. Het zou hypocriet zijn te zeggen dat ik me niet laat leiden door de hype “2005”, maar ook hier wordt te gemakkelijk veralgemeend. (zo heb ik bv reeds een paar keer gehoord en geproefd dat 2006 in de Languedoc interessanter is dan 2005). Ikzelf probeer dan ook zoveel mogelijk de neiging te onderdrukken om wijnen af te keuren op basis van wijnjaar (het omgekeerde heb ik minder probleem mee 😉 )

    Ook de zogenaamde experts moeten zich noodgedwongen beperken tot bepaalde streken (en meestal komen eerst de klassiekers aan bod: Bordeaux, Bourgogne, Toscane, Piemonte, …). Het jammere hieraan (terug verwijzend naar wat Parker vond van 2007 in Bordeaux) is dat de doorsnee consument snel het idee krijgt dat 2007 overal minder is.

    Dus zo komen we eigenlijk terug op hetzelfde punt als de discussie over Parker zelf.

    En moest ik zelf de toekomst van een wijn kunnen beoordelen, ik zou direct een blog beginnen 😉

    Groeten,

    Maarten.

    Like

  8. Heel mooi stukje. Waarschijnlijk volg je ook de hevige discussies op LPV over Parker die nu aan de gang zijn. Interessante site om proefnotities op te zoeken maar soms zijn de deelnemers wat zeer vol van zichzelf (behalve éne Vinejo …). In den trand van: Lafon Rochet 2004 is wel ok, maar de château Margaux 2000 die ik vorige week dronk, was toch beter en adelijker. Soms worden daar ook de grote woorden gebruikt tegen elkaar.

    Een site die ook interessante informatie biedt en gans Frankrijk beslaat is http://www.thewinedoctor.com. Vult een beetje de leegte na het “vertrek” van Neil Martin.

    Ben er vorige week trouwens in geslaagd om de hand te leggen op aardig wat Charles Joguet 2005 (Varennes du grand clos en chêne vert), bij vinedevos in Torhout. Men vergelijkt dit op de site van Joguet zelf met 1947 … Misschien heeft hij er nog wat over.

    Like

  9. Ik heb niet altijd de kans om alle wijnen te proeven die ik aankoop, in het bijzonder de warenhuiswijnen. Dan val ik ook terug op de scores van Parker en WS. Ik werd zeer zelden ontgoocheld…

    Like

  10. dat Parker eigenlijk een specialist is van… wijnen uit de Rhône in het algemeen en uit het lieflijke dorpje Châteauneuf-du-Pape in het bijzonder…

    @wim
    Heb net wat Varennes van Joguet ‘franc de pied’ gekocht uit 2004. (naast wat wortelechte gamay en sauvignon van Marionnet – zelfs enkele pre-phyloxera stokken van 150+ jaar oud)

    @ iedereen
    Laat je niet te veel beïnvloeden door ‘schitterende jaren’ in Bordeaux. Net terug uit de Zuidelijke Rhône : 2004 en 2006 zijn duidelijk superieur aan 2005 ( de eersten hebben mooie frisse zuren en een ongekende finesse, 2005 is te alcoholisch en wat plomp), terwijl ze waarschijnlijk allen voorbijgestoken zullen worden door 2007 – een mooi evenwicht tussen kracht en elegantie…

    Like

  11. Goed nieuws is dat. Ik bestelde in primeur 3 flesjes Clos des Papes 2006…

    @Wim: ivm LpdV, dat is me ook al opgevallen. Evenveel blaaskaken in de wijnwereld als in de echte blijkbaar.

    En.. wist je dat er ook een Vlaamse wijndokter bestaat?

    Like

Reacties zijn gesloten.