22 gedachten over “Bordeaux 2005 volgens Wine Spectator

  1. was vorig week voor 9,8 euro te koop bij de Auchan in Luxemburg: ook volgens Decanter (****) een absolute aanrader en zeer goede p/k

    Like

  2. Heb het al snel gecopieerd in mijn documentje met interessante wijninfo …

    De score (84) van de CHÂTEAU CÔTE MONTPEZAT
    Côtes de Castillon Cuvée Compostelle 2005 84 lijkt een beetje tegen te vallen …

    Like

  3. Mooie lijst waaruit ik graag nog enkele (liefst vele, maar ja…) wijnen wil.

    Een lange blik op de lijst en een korte blik in de kelder geven volgend resultaat.

    CHÂTEAU D’AIGUILHE 05 (RP92) à19.95
    CARMES DE RIEUSSEC 05 à 8.50 voor een halfje
    CHÂTEAU CHARMAIL 05 (RP90) à 16.80
    CHÂTEAU CLARKE 05 à 20.95
    CLOS RENÉ 05 à 19.95
    CHÂTEAU COUFRAN 05 à 10.45
    CHÂTEAU D’ESCURAC 05 à 12.95
    CHÂTEAU FLEUR-CARDINALE 05 à 12.45 (verkeerd gecodeerd)
    CHÂTEAU DE FONBEL 05 à 14.95
    CHÂTEAU GRAND CORBIN-DESPAGNE 05 à 19.95
    CHÂTEAU LES GRANDS MARÉCHAUX 05 à 7.99
    CHÂTEAU POUJEAUX 05 à 18.35
    CHÂTEAU PUYGUERAUD 05 à 9.95
    CHÂTEAU SIRAN 05 à 21.95
    CHÂTEAU LA TOUR CARNET 05 (RP91) à 23.50

    Op volgende pagina zijn al heel wat tastingnotes van Wine advocate 176 mei 2008 te vinden:

    http://www.farrvintners.com/winelist.php?regionid=1&vintage=2005

    Like

  4. Ha Tienne, de twee wijnen liggen zo goed als vast ;-).

    De Saint-Pierre die ik lichtjes goddelijk vond, heb ik kunnen vergelijken met Gloria uit hetzelfde jaar, 2001. Wel de heilige Petrus stak er met kop en schouders bovenuit. De Gloria leed aan te prominente tannine en een te weinig verfijnde houttoets. Nochtans in dezelfde prijsklasse, niet van dezelfde klasse.

    Vorige week proefde ik Cabo de Hornos 1999 van Viña san Pedro uit Lontué valley in Chili. (100% cabernet s)Zeer dure wijn die men in Auchan verkoopt. (bijna 37 euro, gekocht aan de helft) Dat was hoogstaande finesse in een bijzonder Franse stijl. Mooi verouderde wijn met nog een knappe expressie van rode en zwarte vruchten. En die pure smaak van rijpe kersen- en aardbeienconfituur , zij het van een hoger niveau, deed mij bijvoorbeeld denken aan de casillero reserva privada. Alles klopt, behalve het prijskaartje.

    Ladoix 1er cru 2005 van Michel Mallard et fils aan 10 euro: dik in orde. Mallard heeft mij nog niet kunnen ontgoochelen. (enkel omdat ik zijn wijnen uit 2005 haast niet meer vind)

    Fonroque 2000, Saint-Emilion grand cru classé: weer finesse, romig mondgevoel, al behoorlijk geëvolueerd met harmonie tussen hout en fruit. Zeer lekker, al kan deze stijl mij nog moeilijk verrassen.

    Like

  5. jamaar die Suckling kent er wel niets van hé (lol)…

    @Tienne: Wat een lijst, en aan schitterende prijzen,ik denk dat er weinigen zijn die zó verstandig kunnen inkopen als jij…(de nabijheid van Auchan is wel een troef natuurlijk..;-) )

    @Matten
    Van Gloria 2001 vind ik net hetzelfde ( al 2-3 keer geproefd, nog geen enkele keer wow)
    En wat je zegt van Fonroque datheb ik de laatste tijd ook wel meer voor..

    Like

  6. Gaat ge die flessen nog los krijgen tegen afgesproken datum Matten?

    En Vinejo,… kzitte me ne renoeng, in troef wel te verstaan….

    Like

  7. Nog vergeten: vandaag nog eens de Rioja uit den Aldi geproefd (epulum gran reserva 2001) en vond die voor het eerst te mager en te houterig. Deze fles leek al over the top.. (bij vorige proefbeurt zeker niet het geval)

    Voor het eerst dronk ik Belle-Vue Haut-Médoc (2004). Bijzonder mooie neus, opvallend aromatisch. Leek zelfs wat op een grote Saint-Julien. (aantrekkelijk gestoofd zwart fruit, sigarenkistje) Bij het proeven was ik minder enthousiast want de tanninestaart gooide roet in het eten. Te weinig mooi fruit in de mond vond ik en mede door het kleur leek dit een wijn die meer extractie dan fruitexpressie articuleerde.

    Like

  8. Suckling houdt blijkbaar het midden tussen Vinejo en mezelf wat betreft de Montpezat ;).

    2005 was mijn trouwjaar, en viel ook samen met de aankoop van een (grote, lege, op dat moment nog te vullen) wijnkast. Ik ben er m.a.w. goed ingevlogen. Van onderstaande heb ik meer dan 2 flessen (max 9). Tussen haakjes mijn beoordeling:

    ‘Kleintjes’ en tweede wijnen:

    d’Escurac (erg goed) RP89/WS86
    Beaumont (goed) 88/88
    Lanessan (goed) 90/86
    d’Arsac (zeer goed) 90/86
    Croix Mouton (niet geproefd) 89/-
    Petit Bocq (goed) 89/90
    d’Aguilhe Querre (zeer goed) 91/-
    Filhot (goed) 90/90
    Carmes de Rieussec (goed) -/90
    Les Grands Chênes (zeer goed tot super) 91/90
    Clos René (niet geproefd) 89/90
    Closerie de Fourtet (zeer goed) -/88
    –> Clos Fourtet wilde ik 3 flessen bestellen maar was uitverkocht, blijkt nu van RP een 98 te krijgen

    Grote wijnen:

    Lafaurie-Peyraguey (niet geproefd) 92/92
    Carbonnieux Blanc (zeer goed) 93/-
    Lafon-Rochet (niet geproefd) 90/90
    Haut-Bages-Libéral (niet geproefd) 90/93
    Prieuré-Lichine (niet geproefd) 92/92
    Domaine de Chevalier (niet geproefd) 92/93

    Superwijnen (dit zijn er om binnen 15-30 jaar te drinken), hiervan heb ik er geen enkele geproefd (zijn me veel te duur om eens voor de lol te proberen):

    Beau-Séjour Bécot 94/92
    Duhart-Milon Rothschild 94/93
    La Gaffelière 96/93
    Haut Bailly 95/95

    Die laatste heeft veel te veel gekost (heb hem ook nog niet in handen), maar heeft een speciale betekenis voor mij.

    Zou heel graag ook nog een paar flesjes Pontet Canet hier aan toevoegen, maar voor een redelijke prijs is die nergens meer te vinden :(.

    Like

  9. Veel bij Colruyt gekocht trouwens – redelijk goeie website (super in vergelijking met de doorsnee wijnhandel), makkelijk te bestellen, ruim aanbod, goeie prijzen (10% korting actie & rode prijzen), betaling pas aan kasse en altijd open. Voor wijnhandelaars heb ik gewoon te weinig tijd – hoewel het interessant kan zijn als je naar een specifieke wijn op zoekt bent veronderstel ik.

    Like

  10. Ja die Gloria.. De ’98 die ik dronk was dan wel weer echt lekker.(eenheid en evenwicht) En niettegenstaande de hoge prijs heb ik mij toch laten verleiden om van de 2005 2 flesjes te kopen. Die heeft goed in het hout gelegen maar de potentie en de structuur haalden mij over de streep. Als ik maar genoeg andere flesjes koop, dan kan ik wel een tijdje van die 2 afblijven 😉

    Like

  11. Maar Parker is wel een referentie.
    Ik lees alles dat mij interesseert (oa alles over wijn) en als dat toevallig in hln, Test Aankoop of Playboy is, so be it

    Like

  12. Wat Parker ervan vindt kan je ook lezen in onderstaand artikel op de site van decanter.
    En Maarten, Parker mag dan wel een mietje zijn of desnoods een bejaarde lul met een drankprobleem, maar er zijn weinig wijnschrijvers die zoveel van Bordeaux kennen ( én ervan houden) als hij. En de 2 boeken die ik hier liggen heb neem ik regelmatig ter hand, al was het maar om na te lezen hoe de weersgesteldheid in een bepaald jaar was. En wat me opvalt, telkens als ik iets in z’n boek lees heb ik zin in een glas wijn. Dat komt heel wat minder voor bij andere wijnschrijvers ( ga hier geen namen noemen)

    En… in t vervolg een beetje lief zijn tegen Bertje hé!
    ’t Is zo nen brooven!
    😉

    Like

  13. Nog zo lang wachten Vinejo 😦

    Parker heeft trouwens besloten om voor 2007 geen proefnotities te geven voor zijn ‘barrel tastings’. Volgens hem is er toch geen enkele reden om dit zwakke en hoogstwaarschijnlijk overprijsde (Sociando-Mallet heeft al geopend aan 30 EUR, zegt genoeg) jaar ‘en primeur’ te kopen, dus wacht hij daarmee tot alles op fles is.

    Nu, in de US moeten ze natuurlijk al hun wijnen met lires – excuseer dollars – betalen, waardoor er nog eens 30% extra bovenop de prijzen komt.

    Soit, ik ben blij met mijn 2005jes (zitten toch ook veel prijs kwaliteit koopjes bij), en het budget voor dit jaar is toch al volledig opgesoupeerd. I’ll be back in 2008 (geboortejaar van m’n zoontje)!

    Like

  14. Aan Bert, Robert en eenieder die zich geafronteerd voelde.

    Ben gewoon allergisch aan HLN.

    En ik zal zelf wel uitmaken wat ik van 2007 vind. Maar inderdaad, het kan nooit kwaad u zo goed mogelijk te informeren.

    Groeten,

    Maarten.

    Like

  15. Niemand geaffronteerd hoor( zeker Bert niet), je allergie voor hln deel ik zelfs. Maar je mening over Parker eigenlijk niet. (ze was ook niet echt genuanceerd-lol-
    Vandaar, nieuw berichtje geschreven. Thx for the topic!

    ps: zelf uitmaken wat je van 2007 vindt? Ben je wijnjournalist of handelaar?

    Like

  16. 2007 gewoon overboord gooien? Geen proefnotities? Ja, dan moet je zelf wel (voorzichtig) op zoek.

    Als je in zo’n algemeenheden een wijnjaar afschrijft kan je je er ook vanaf maken door te stellen dat alle wijnjaren met een 7 tegenvielen. En ja: 1957, 1967, 1977, 1987, 1997… We vergeten dan even de redelijke goede tot fabuleuze 1937 e,n 1947.

    En we vermelden zeker niet dat we laatst een grand cru van Saint-Emilion van 1987 opendeden (naam ontsnapt me) en dat die bijzonder fijn was, nauwelijks slijtage, geen verdunning etc. etc.

    Nog maar eens ten bewijze dat je algemeenheden moet vermijden en zoveel mogelijk zelf moet proeven.

    Like

  17. De uitdaging is alweer de goeikes eruit te halen.
    Content gelijk een klein kind kan ik dan zijn…

    Like

Reacties zijn gesloten.