A… B… C

“Het is niet de grootte die telt!“
Genoeg vrouwen die monkelen bij het aanhoren van deze, niet van lichte wanhoop gespeende, uitroep.
Laat me toe ook even te grimassen als het gaat over de porties die men geneigd is je voor te schotelen in sterrenrestaurant ‘Uneétoilechezmichelin’ Op gevaar af eeuwige hoon en scheldwoorden als ‘barbaristische veelvraat’ over me heen te krijgen durf ik toch toegeven dat ik bij het buitenkomen aan de stoepen van
d’ ouwe kerk het weeë gevoel had van de matroos die, na drie maanden dobberen op de zeven wereldzeeën, eindelijk voet aan walletjes had gezet maar de hoop op een stomende seksnacht met de plaatselijke stoephoer in de kiem gesmoord zag door het onvermogen om de reeds na drie seconden aanstormende ejaculatio praecox af te wenden.
Niet volledig verzadigd dus, hoe lekker het ook was.
Maar daarbovenop kwam dus ook nog het onwaardige gedrag van de man die ons de wijnen schonk, laat ik hem ‘de ober’ noemen, vermits hij de kwalificatie sommelier’  mijns inziens niet waardig was. In een sterrenrestaurant durf je nochtans het tegenovergestelde verwachten.
Edoch.
*Geen enkele van de wijnen werd vooraf aan ons gepresenteerd.
Oké, passons, het is niet omdat wij dat zo in de Syntra leren dat dit ook in de praktijk wordt toegepast.
*Geen enkele van de wijnen werd aan onze tafel ontkurkt. Dat stoorde me al iets meer, maar zoals ik verrassend genoeg al meermaals ervaarde is dit blijkbaar ook geen courante praktijk in vele andere restaurants.
*Zoals u in vorig deel kon lezen beweerde de ober last te hebben van een verkoudheid waardoor hij de wijn niet kon ruiken noch proeven.
Oké, ik blijf ook niet thuis met een neusverkoudheid hoewel dit op mijn werkplek minder van invloed is dan in onderhavig geval.
*Zoals u ook al kon lezen liet de ober merkbaar blijken dat het hem niet zinde dat wij zo laat tot het besluit kwamen dat de wijn gekurkt was.
Oké, wij hadden het eerder moeten weten, we hadden het zelfs zo kunnen laten. De brute manier waarop hij onze glazen verving (we hebben nooit de nieuwe fles te zien gekregen) kunnen we daarom nog nét door de vingers zien. Niets menselijks is obers vreemd.
Maar wat hij daarna presteerde was gewoon onvergeeflijk en overhaalde me dit berichtje op mijn blog te plaatsen. Geloof me, ik twijfelde lang om het te doen, wie ben ik verdorie om te oordelen over zulk een klassezaak met ongetwijfeld klassekoks en een reeds bewezen klassereputatie?
Vandaar, ik vertel hier de rest van het verhaal zonder te oordelen, gewoon een weergave van wat gebeurde.

Ook al waren ze kleiner en minder geschikt, de vier nieuwe glazen smaakten alvast stukken beter dan de vorige. Jammer genoeg was onze hoofdmaaltijd ondertussen zowat volledig tussen onze malende kaken verdwenen. Drie bereidingen van lam, elk op zich schitterend klaargemaakt en prachtig gepresenteerd.

hoofdgerecht(je)

Zowat tien minuutjes later kwam men met de nagerechten aanzetten, blijkbaar was men de bestelde extra schotel (brieslaatje van appel met brie à 9€) eventjes vergeten.
Oeps.
Ik liet de kaas dan maar vallen,
Gerten wou ze er wél nog bij.
Jammer genoeg kreeg hij de kaas dus na het dessert, maar ook dit bedekten we spontaan met de mantel der gastronomische liefde.
Nadat we het nagerecht van een zoetzure naar een totaal verzuurde plek hadden laten verhuizen, volgde de vraag of er nog koffie, thee of iets degustiefs gewenst was.
De ober liep de tafel af, en toen ie bij mij kwam antwoordde ik: “Neen, maar ik had wel graag nog een glaasje van die wijn gehad”.
Een terechte vraag dacht ik toch? Uiteindelijk had ik van een wijn die ons bijna vijftig euro kostte met moeite een behoorlijk glas gedronken.
"Oké, meneer, ik zal u nog een glas brengen."
Even later kwam hij terug, zette het glas op tafel, en met een knipoog fluisterde hij me toe: “ ’t Is eentje van mij”.
Huh?
Ik dacht eerder dat het eentje van óns was??
Maar kom, geen geleuter noch gebaal, het was waarschijnlijk een poging tot sympathiek gebaar om het gezelschap terug een goed gevoel te geven.
Dacht ik.
Het gevoel dat volgde was er eerder één van ongeloof en verontwaardiging.

Ik rook aan mijn vers glas wijn.
Ik bracht het even verder van me af en staarde een seconde wezenloos voor me uit.
Toen verbijsterde ik mijn tafelgenoten middels het uitspreken van vijf korte woordjes.

Het

is

die

met

kurk.

smilie10smilie10smilie10smilie10
Iedereen aan tafel hoopte op een verkeerd oordeel (hij is blijkbaar niet echt in vorm vandaag), maar na driedubbele controle was het verdict duidelijk en mijn besluit genomen.
Ik kon twee dingen doen:
Ik kon een scène maken die ervoor zou zorgen dat dit moment het enige zou blijven wat we ons van deze avond zouden herinneren.
Ik koos voor de tweede optie.
‘Dit eventjes stijlvol en soeverein oplossen’.
Gracieus liep ik de open keuken in, wierp een paar armen die me wouden tegenhouden soeverein opzij, stoof recht op de ober af en meldde hem op sympathieke toon dat hij ‘ons goed liggen had’.
“Hahaha, goed geprobeerd hoor, even checken of we hem wel herkennen, leuk gedaan maar je ziet wel, we zeiden niet zomaar iets hé, we hadden het subiet gemerkt….”
Waarschijnlijk heeft de ober toen vliegensvlug ook een keuze moeten maken tussen twee opties.
Of in het slechtste geval drie.
Hij kon toegeven dat hij had gedacht dat we de kurk niet gingen herkennen. Dat hij ons, pretentieuze minkukels, dus een peer wou stoven. Dit was de slechtste maar misschien wel de eerlijkste keuze.
Hij kon ook meegaan in mijn verhaal en ons al lachend proficiat wensen voor de consistentie.
Dit zou nog enigszins eerbaar
zijn geweest. Ik had hem deze uitweg dan ook bewust aangeboden.
Maar hij koos jammerlijk voor de zieligste der keuzemogelijkheden.
“Hoe? Wat? Wanneer? Om hoe laat? Waarom? Hoeveel?”
De vermoorde onschuld spelende nam hij vliegensvlug één van beide flessen (die op een aanrecht stonden, plots herkende hij ze wél) en zonder aarzelen, enkele woordjes mompelend (moet me vergist hebben) schonk hij me een ander glas uit.
Geloof me of niet, ik heb het nog met veel smaak uitgedronken.
Nippend van m’n glas bedacht ik op welke wijze ik dit ongelooflijke verhaal op mijn blog zou plaatsen. Ik vroeg me toen al af of ik het wel kon maken de naam van het betreffende pand expliciet te vermelden.
Er waren twee opties…

17 gedachten over “A… B… C

  1. Helaas, zelfs in restaurants waar ze een hoge dunk van zichzelf hebben, wordt er amper aan tafel ontkurkt. Heb het onlangs meegemaakt dat ze aan de toog gekarafeerd hadden. De ober kwam met een karaf aandraven : voila dit is uw bestelde wijn.
    We lachen heel graag met Nederlanders, en niet alleen op culinair vlak. Toch maak je het daar zelden mee dat in restaurants (vanaf een bepaalde klasse) de wijn niet aan tafel ontkurkt wordt. Daar heeft het bedieningspersoneel wel de basisopleiding gehad om op een behoorlijke manier een fles wijn te serveren. Anderzijds zie je daar dan dat ze aan de tafel naast jou cola en schweppes degusteren bij een verfijnd gerecht …

    Like

  2. Ai..ai..ai.. Ik hoop dat de eigenaar een hartig woordje spreekt ( voor het laatst ) met die man en jullie nog eens uitnodigd.
    Heb je dit trouwens ook aan de eigenaar gemeld voor je daar buiten ging?

    Like

  3. Waarom zou je geen melding mogen maken van hetgeen je meemaakte?
    Hier wordt door iedereen die het wil, melding gemaakt van zijn ervaringen met wijnen van over de hele wereld.
    Iedereen kan zijn bevindingen dan toetsen aan die van iemand anders en zelf oordelen.
    Voor dit restaurantbezoek geldt volgens mij hetzelfde.

    Ik moet wel toegeven dat ik nu niet sta te springen om erheen te gaan, ster of niet.

    Like

  4. zo dacht ik er uiteindelijk ook over. En uiteindelijk is hetgeen gebeurde slechts een momentopname en geen routine ( althans dat mogen we hopen)–iedereen heeft al eens een slechte dag zullen we maar zeggen.
    En voor alle duidelijkheid, het eten was, hoewel in kleine porties verdeeld, bijzonder lekker en fijn. We betaalden 55€/persoon zonder wijnen (en kaas:-) Naar het schijnt is dit weinig voor een restaurant in deze categorie( ik hoor van prijzen tssn 250 en 500€ in Hof van Cleve….)

    @vinama
    Ik vroeg me af wie de eigenaar was, ik dacht eventjes de kelner zelf ( zijn vrouw was de andere opdienster). Bij het vertrek heb ik getwijfeld maar wou de sfeer niet verpesten voor de anderen. Ze lezen het wel op m’n blog, dacht ik gemeen.

    Like

  5. En maak je nu die mensen attent op je blog ? Of laat je dat over aan het toeval ? Voor het zelfde geld komen ze anders nooit te weten wat je over hen schreef.

    Like

  6. je moet toegeven dat hij wel lef had..
    Voor een sterrestaurant vind ik het toch wel véél “foutjes” hoor.. je blijft bijzonder vriendelijk vind ik (al zou ik dat ook wel doen als ik zoiets op mijn blog zou posten). ‘ t Is inderdaad zo dat de prijs nog meevalt, maar dat zou toch geen excuus mogen zijn. Wat Het Hof betreft, 500 euro lijkt me wat veel, dat betaal je in El Bulli of in the Fat Duck. Natuurlijk, als je er een kurkvrije (?) Chateau Margaux bestelt kom je makkelijk aan die prijs 😉
    Zou je je verhaal niet mailen naar de eigenaars? Of toch ten minste een linkje naar deze recensie?

    Like

  7. je blog blijft niet zonder gevolgen, ik moet binnen 2 weken in het Gentse gaan lunchen met klanten en was van plan dat daar te doen maar dat doen we dus niet ……..

    Like

  8. dikke proficiat voor je story !! Die gastjes met 1 onnozel sterretje, denken zich alles te kunnen permitteren. Nogmaals dikke proficiat. Moest meer gebeuren.

    Like

  9. teveel, lijkt me. Hoewel de prijs inderdaad nog meevalt, kan dit niet! Als een klant klaagt over een gekurkte wijn, moet je als sommelier niet eens ruiken of proeven. Gewoon vervangen, die handel! Prachtige posts, Vinejo. Doet me trouwens héél hard aan Kermit Lynch denken – hoewel daar niet eens een kurk in de fles zàt én zijn credit-card werd geweigerd…

    Like

  10. dan toch maar een nickname gebruikt voor het restaurant. Ik verwijderde en herpostte ook sommige reacties waar de naam werd genoemd. De gevolgen (bvb mensen die er door laten om er te gaan eten, of stel u voor, iemand die ontslagen wordt) wil ik eigenlijk niet op mijn geweten hebben…Ik herhaal dat het eten er zeer lekker en verfijnd was, hetgeen gebeurde was grof maar hoogstwaarschijnlijk éénmalig. Vandaar dat ik het restaurant op zich niet wil veroordelen ( die kleine porties, dat kan even goed aan mij liggen, de vrouwen hadden voldoende gegeten). En neen, ik trek mijn staart niet in, ik gaf een verslag van wat er die avond gebeurde, zag het als een leuk verhaal voor op mijn blog (het gaat ook vooral over de wijn en de sommelier) maar ik ben geen michelingids, daarvoor is zoals ik al stelde, m’n kennis en ervaring met betrekking tot het restaurantwezen te beperkt.

    @BDC: deze tekst vergelijken met een stukje van Kermit Lynch, mooier kan een compliment niet zijn…
    Tussen haakjes, Lynch verzwijgt ook de namen vd wijnboeren of restaurants waar het wat minder was, ik spiegel me hier dus eventjes aan hem…
    (welcome back trouwens 😉 )

    Like

  11. en ik vind dit ook een groot dilemma. Ik vind dat een naam mag, als je dan ook voldoende duiding geeft. Maar eelijkheidshalve pleeg ik ook het principe toe te passen dat ik namen noem wanneer ik de loftrompet steek en over slechte ervaringen gewoon zwijg. Tenzij het een straf verhaal is als het deze…pff moeilijk ding dit ! Maar in ieder geval schitterend stukje, vinejo, spannend, grappig, uit het leven gegrepen, inderdaad de vergelijking waardig.

    Like

  12. prachtig geschreven Vinejo!
    Om vingers van af te likken (en bijna op te eten ook van de honger…).
    Je hebt die kinkel (want na het woord sommelier niet waard te zijn, vind ik hem ook al geen kelner waardig) echt goed aangepakt. Hierdoor toonde je daar even wie eigenlijk de meneer was/is.
    Grote fouten inderdaad voor een sterrenrestaurant.
    Maakt het meteen die naam onwaardig.
    Stellarestaurant zullen ze misschien bedoeld hebben maar ze hebben die stella uit Latijn vertaald?

    Like

  13. Het eten mag dan nog zo lekker zijn, het gedrag van de ober/sommelier is een ster onwaardig. De prijs viel idd nogal mee, maar dat wil niet zeggen dat ze dan slechte service moeten bieden. Ik stuur bij ieder restaurantverslag dat op mijn blog verschijnt een mailtje naar het betreffende restaurant (behalve bij eentje, omdat ik bang was dat ze de volgende keer in mijn bord zouden spuwen 😉 ) en als me iets dwars zit zeg ik dat ook ter plekken. Als niemand iets zegt, leren ze ook niet uit hun fouten. Er is natuurlijk een verschil tussen kritiek en iemand met de grond gelijk maken. Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat een fles niet aan onze tafel werd opengemaakt, tenzij het om aangepaste wijnen gaat. maar zelfs in dat geval komen ze in de meeste restaurants de desbetreffende wijn voorstellen. Een vreemd, maar goed geschreven verhaal!

    Like

  14. mij overkwam een jaar geleden een gelijkaardige sommelierfrustratie in HETZELFDE RESTAURANT, ZELFDE KELNER. Op de wijnkaart stonden heel wat onbekende namen maar zowel in wit als rood stonden er maar enkele wijnen van 2005, ik ging dus af op het jaar en bestelde een witte graves van 2005 en de rhône wijn van R&R 2005? De wijn werd telkens om het hoekje geopend (…), het jaartal bleek 2 maal niet te kloppen. Ik heb niet willen reageren om de vrede (lees: kan nogal dikkenekkerig overkomen bij de tafelgenoten die minder met wijn begaan zijn), maar ik heb mijn lesje geleerd: de volgende keer ga ik assertief zijn, maar het zal in ieder geval daar niet meer overkomen, op zoek naar ander en beter!

    Like

Reacties zijn gesloten.